تأثیر مدیریت ریسک بر رابطه بین استراتژی گرایش به بازار و استراتژی گرایش به کارآفرینی با ریسک شرکت
محورهای موضوعی :
حسابداری مالی و حسابرسی
سیدرضا حسینی
1
,
کاوه آذین فر
2
,
ایمان داداشی
3
,
رضا فلاح
4
1 - گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
2 - گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
3 - استادیار گروه حسابداری، دانشگاه قم ، قم ، ایران
4 - گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی،چالوس، ایران
تاریخ دریافت : 1401/07/17
تاریخ پذیرش : 1401/09/22
تاریخ انتشار : 1401/10/01
کلید واژه:
مدیریت ریسک,
استراتژی کارآفرینی,
استراتژی گرایش به بازار,
واژههای کلیدی: ریسک شرکت,
چکیده مقاله :
چکیدهدر علم مدیریت و حسابداری اصلی وجود دارد مبنی بر اینکه در فرهنگ سرمایه گذاری، سرمایه از ریسک و خطر گریزال است و به سوی بازده و سود تمایل دارد. پس بنابر اهمیتی که سرمایه گذاری در شرکت ها وجود دارد در پژوهش حاضر به بررسی اثر تعدیلی مدیریت ریسک بر رابطه بین استراتژیهای گرایش به بازار و کارآفرینی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری حذف سیستماتیک تعداد 127 شرکت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای بررسی فرضیه از مدلهای رگرسیونی چندمتغیره و روش دادههای پانلی (اثرات ثابت) با استفاده از نرمافزار Eviews10 بهره گرفته شد. یافتههای این مطالعه درباره ی نتایج فرضیه اول نشان میدهند کهمدیریت ریسک بر رابطه بین استراتژی گرایش به بازار با ریسک غیرسیستماتیک و بازده غیرعادی به صورت مثبت تأثیرگذار است اما اثر تعدیل گری بر رابطه ی بین استراتژی گرایش به بازار و ریسک سیستماتیک ندارد. نتایج در مورد فرضیه دوم نیز حاکی از تأثیرگذاری مدیریت ریسک بر رابطه بین استراتژی گرایش به کارآفرینی با ریسک سیستماتیک، ریسک غیر سیستماتیک و بازده غیرعادی می باشد که این تأثیرگذاری از نوع مثبت بوده است.
چکیده انگلیسی:
AbstractIn the science of management and accounting, there is a principle that in the culture of investment, capital is free from risk and tends towards yield and profit. Therefore, according to the importance of investing in companies, in the current research, the moderating effect of risk management on the relationship between market orientation strategies and entrepreneurship of companies admitted to the Tehran Stock Exchange has been investigated. The statistical population of this research includes all the companies admitted to the Tehran Stock Exchange, which were analyzed using the systematic elimination sampling method of 127 companies. and were analyzed. To check the hypothesis, multivariate regression models and panel data method (fixed effects) were used using Eviews10 software. The findings of this study about the results of the first hypothesis show that risk management has a positive effect on the relationship between market orientation strategy with unsystematic risk and abnormal returns, but it has a moderating effect on the relationship between market orientation strategy and risk. It is not systematic. The results regarding the second hypothesis also indicate the impact of risk management on the relationship between the strategy of entrepreneurship with systematic risk, systematic risk of failure and abnormal returns, and this impact was positive.
منابع و مأخذ:
فهرست منابع
آبچر، صحرا، محمودی، احمد، (1396)، تاثیر استراتژیها بر ریسک و ارزش سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، ششمین کنفرانس ملی حسابداری، مدیریت مالی و سرمایه گذاری.
حسینی، احمد؛ شمس، فاطمه، (1393)، تأثیر رفتار سازمانی مثبت و نوآوری باز بر بهبود مزیت رقابتی، فصلنامه علمی پژوهشی - مطالعات مدیریت (بهبود و تحول) سال23، شماره75، صص137-159.
رضایی، فرزین؛ فیروزوعلیزاده؛ اکرم؛ نورمحمدی، الهام، (1399)، رابطه توانایی مدیریت با اجزاء مدیریت ریسک یکپارچه، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 12 (48)، صص 23-41
زهدی، محمدهادی؛ ولیپور، هاشم؛ شهابی، علیرضا، (1389)، سیاستهای سرمایه در گردش و ریسک شرکت، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 2 (8)، صص 187-210
قادری، صلاحالدین؛ تاریوردی، یداله (1399)، مدل مدیریت ریسک شرکتی و پیامدهای آن در کنترل موثر ویژگیهای سود شرکت، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 12 (46)، صص 77-106.
کارگر، حامد، زنگنه، سمیه، (1397)، تاثیر استراتژی کسب و کار بر رابطه بین ریسکپذیری شرکت و ارزش، فصلنامه چشم انداز حسابداری و مدیریت، دوره 1، شماره 3، صص 14-28.
مرادی، محمد، سپهوندی، سعیده، (1394) بررسی تاثیر استراتژیهای رقابتی بر پایداری عملکرد مالی و ریسک شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، پژوهشهای حسابداری مالی، دوره7، شماره3، صص75-90.
مهربانپور،محمدرضا؛ وقفی، سیدحسام؛ آهنگری، مهناز؛ فیاض، علی، (1395)، بررسی رابطه بین مدیریت ریسک (عدم اطمینان محیطی) و ارزش شرکت با تأکید بر نقش ویژگیهای هیأت مدیره و کمیته حسابرسی، فصلنامه پژوهشهای نوین در حسابداری و حسابرسی، 1(4): 121-99.
همتفر،محمود؛کولابندی، طاها، (1395)، بررسی تاثیر ریسک شرکت و ارزش شرکت بر سطوح بالای مدیریت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی، صص13-1.
_||_
Adam et al. (2015) Extreme trust and trust and corporate risk management, Journal of Financial and Quantitative Analysis 49 (2): 155-125.
Beasley M., Pagach D., Warr R., (2008), The information conveyed in hiring announcements of senior executives overseeing enterprise-wide risk management processes, Journal of Accounting, Auditing and Finance, Vol. 23, No. 3, pp. 311-332.
Ben-Amar Walid, Ameur Boujenoui & Daniel Zéghal(2014), The Relationship between Corporate Strategy and Enterprise Risk Management: Evidence from Canada, Journal of Management and Strategy Vol. 5, No. 1; 2014.
Bhattacharya Abhi, Shekhar Misra , Hanieh Sardashti(2018), Strategic orientation and firm risk, International Journal of Research in Marketing, IJRM-01290; No of Pages 19.
COSO, (2004), Internal Control - Integrated Framework, Executive Summary, Committee of Sponsoring Organisations, available at: coso.org
Farrell, Mark, Gallagher, Ronan (2019), Moderating influences on the ERM maturity-performance relationship, Research in International Business and Finance 47, 616–628.
Gatignon, H., Xuereb, J. M. (1997). Strategic.orientation of the ifrm and new product performance. Journal of Marketing Research, 34(1), 77- 90.
Gordon, L. A., Loeb, M. P., & Tseng, C. Y. (2009). Enterprise risk management and firm performance: A contingency perspective. Journal of Accounting and Public Policy, 28 (4), 301–327.
Hoyt R.E., Liebenberg A.P., (2011), The value of enterprise risk management, The Journal of Risk and Insurance, Vol. 78, No. 4, pp. 795-822.
Hurley, R. F., Hult, T. (1998). Innovation, market orientation, and organizational learning: An integration and empirical examination. Journal of Marketing, 62(3),42˚ 54
Jia, N., (2018), Corporate innovation strategy and stock price crash risk, Journal of Corporate Finance, 5(4), 167-191.
Krause Timothy A ,Yiuman Tse , (2016),"Risk management and firm value: recent theory andevidence", International Journal of Accounting and Information Management, Vol. 24 Iss 1 56-81
Lumpkin G. T.,& Dess G. G. (1996). Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance. Academy of Management Review, 21, 135-172.
Marinova, D., Ye, J., & Singh, J. (2008). Do frontline mechanisms matter? Impact of quality and productivity orientations on unit revenue,efficiency, and customer sat-isfaction. Journal of Marketing, 72(2), 28˚ 45.
Porter, M. (2008). Strategy and the Internet. Harvard Business Review, Vol. 79, No. 3, Pp. 62-78.
Shepherd, D., Covin, G.F., and Kuratko, F.D., (2008). Project Failure fromCorporate Entrepreneurship: Managing the Grief Process, Journal ofBusiness Venturing, Vol. 24, No. 6, pp: 588-600
Slater, S. F., & Narver, J. C. (1994). Does competitive environment moderate the market orientation˚ performance relationship? Journal of Marketing, 58(1), 46˚ 55
Soltanizadeh S. Zaleha, S. Nargess, A. Golshan, M.Ismail, W (2016) Business strategy, enterprise risk management and organizational performance, Management Research Review,39(9), 134-152.
Wang, teng-shih; lin, yi- mien; werner, edward m;chang, hsihai (2018), The relation ship between external financing activities and earnings management: evidence from enterprise risk management, international review economics and finance, 1-18.
Zhou, K. Z., Li, J. J., Zhou, N., Su, C. (2008). Market orientation, job satisfaction, productquality and ifrm performance: Evidence from China. Strategic Management Journal,29, 985-1000.