تأثیر مدیریت ریسک بر رابطه بین استراتژی گرایش به بازار و استراتژی گرایش به کارآفرینی با ریسک شرکت
الموضوعات :
سیدرضا حسینی
1
(
گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
)
کاوه آذین فر
2
(
گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
)
ایمان داداشی
3
(
استادیار گروه حسابداری، دانشگاه قم ، قم ، ایران
)
رضا فلاح
4
(
گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی،چالوس، ایران
)
الکلمات المفتاحية: مدیریت ریسک, استراتژی کارآفرینی, استراتژی گرایش به بازار, واژههای کلیدی: ریسک شرکت,
ملخص المقالة :
چکیدهدر علم مدیریت و حسابداری اصلی وجود دارد مبنی بر اینکه در فرهنگ سرمایه گذاری، سرمایه از ریسک و خطر گریزال است و به سوی بازده و سود تمایل دارد. پس بنابر اهمیتی که سرمایه گذاری در شرکت ها وجود دارد در پژوهش حاضر به بررسی اثر تعدیلی مدیریت ریسک بر رابطه بین استراتژیهای گرایش به بازار و کارآفرینی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری حذف سیستماتیک تعداد 127 شرکت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای بررسی فرضیه از مدلهای رگرسیونی چندمتغیره و روش دادههای پانلی (اثرات ثابت) با استفاده از نرمافزار Eviews10 بهره گرفته شد. یافتههای این مطالعه درباره ی نتایج فرضیه اول نشان میدهند کهمدیریت ریسک بر رابطه بین استراتژی گرایش به بازار با ریسک غیرسیستماتیک و بازده غیرعادی به صورت مثبت تأثیرگذار است اما اثر تعدیل گری بر رابطه ی بین استراتژی گرایش به بازار و ریسک سیستماتیک ندارد. نتایج در مورد فرضیه دوم نیز حاکی از تأثیرگذاری مدیریت ریسک بر رابطه بین استراتژی گرایش به کارآفرینی با ریسک سیستماتیک، ریسک غیر سیستماتیک و بازده غیرعادی می باشد که این تأثیرگذاری از نوع مثبت بوده است.
فهرست منابع
_||_