بررسی مؤلفه های روانشناختی مؤثر بر رفتار خریدناگهانی در ورزش
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختیحسین حسنپور 1 , فرشاد تجاری 2 , زینت نیک آیین 3
1 - گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
3 - گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: عوامل روانشناختی, عوامل جمعیت شناختی, خرید ناگهانی, مشتری ورزشی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی عوامل روانشناختی مؤثر بر رفتار خریدناگهانی در مشتریان ورزشی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف اجرا، کاربردی و از نظر فرایند گردآوری توصیفی می باشد. جامعه پژوهش شامل مشتریان فروشگاه های ورزشی بود و نمونه گیری بصورت تصادفی ساده انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. روایی پرسشنامه از سوی اساتید مدیریت ورزشی مورد تأیید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ 0.70 بدست آمد. برای توصیف داده ها از آمار توصیفی و برای تحلیل داده ها از آمار استنباطی (روش تحلیل عاملی و آزمون معادلات ساختاری) استفاده شد. برقرار بودن کلیه شرایط معادلات ساختاری نشان داد که عوامل روانشناختی شامل عزت نفس، هیجان طلبی، تحریک پذیری، برونگرایی، لذت از خرید و اعتماد به نفس بر بروز رفتار خریدناگهانی در مشتریان کالاهای ورزشی مؤثر می باشند. بررسی عوامل جمعیت شناختی شناسایی شده نیز نشان داد زنان بیشتر از مردان، افراد متأهل بیشتر از افراد مجرد، افراد علاقمند به برند بیشتر از افراد بی تفاوت به برند و هواداران تیم های ورزشی بیشتر از غیرهواداران اقدام به خریدناگهانی می نمایند و از طرف دیگر سن، طبقه اجتماعی، سطح درآمد، سطح مهارت ورزشی و سطح تحصیلات در بروز رفتار خریدناگهانی تأثیرگذار نیستند.
The purpose of the current research was to investigate the psychological factors affecting impulse buying behavior in sports customers. The current research is applied in terms of the implementation goal and descriptive in terms of the collection process. The research community included customers of sports stores and sampling was done by simple random sampling. A researcher-made questionnaire was used to collect information. The validity of the questionnaire was confirmed by sports management professors. The reliability of the questionnaire was obtained using Cronbach's alpha method of 0.70. Descriptive statistics were used to describe the data and inferential statistics (factor analysis method and structural equation test) were used to analyze the data. The existence of all conditions of structural equations showed that psychological factors including self-esteem, excitement seeking, excitability, extroversion, enjoyment of shopping and self-confidence are effective in the emergence of impulse buying behavior in sports goods customers. Examining the identified demographic factors also showed that women more than men, married people more than single people, people interested in the brand more than those indifferent to the brand, and fans of sports teams make impulse purchases more than non-fans, and on the other hand, age , social class, income level, sports skill level and education level are not effective in the occurrence of impulse buying behavior.
_||_