بررسی مؤلفه های روانشناختی مؤثر بر رفتار خریدناگهانی در ورزش
الموضوعات : فصلنامه تحقیقات روانشناختیحسین حسنپور 1 , فرشاد تجاری 2 , زینت نیک آیین 3
1 - گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
3 - گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: عوامل روانشناختی, عوامل جمعیت شناختی, خرید ناگهانی, مشتری ورزشی,
ملخص المقالة :
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی عوامل روانشناختی مؤثر بر رفتار خریدناگهانی در مشتریان ورزشی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف اجرا، کاربردی و از نظر فرایند گردآوری توصیفی می باشد. جامعه پژوهش شامل مشتریان فروشگاه های ورزشی بود و نمونه گیری بصورت تصادفی ساده انجام شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. روایی پرسشنامه از سوی اساتید مدیریت ورزشی مورد تأیید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ 0.70 بدست آمد. برای توصیف داده ها از آمار توصیفی و برای تحلیل داده ها از آمار استنباطی (روش تحلیل عاملی و آزمون معادلات ساختاری) استفاده شد. برقرار بودن کلیه شرایط معادلات ساختاری نشان داد که عوامل روانشناختی شامل عزت نفس، هیجان طلبی، تحریک پذیری، برونگرایی، لذت از خرید و اعتماد به نفس بر بروز رفتار خریدناگهانی در مشتریان کالاهای ورزشی مؤثر می باشند. بررسی عوامل جمعیت شناختی شناسایی شده نیز نشان داد زنان بیشتر از مردان، افراد متأهل بیشتر از افراد مجرد، افراد علاقمند به برند بیشتر از افراد بی تفاوت به برند و هواداران تیم های ورزشی بیشتر از غیرهواداران اقدام به خریدناگهانی می نمایند و از طرف دیگر سن، طبقه اجتماعی، سطح درآمد، سطح مهارت ورزشی و سطح تحصیلات در بروز رفتار خریدناگهانی تأثیرگذار نیستند.
_||_