اثربخشی مداخله آموزش اختصاصی سازی خاطرات بر بهبود مهارت حل مسئله و حافظه زندگینامهای بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی با ویژگیهای سایکوتیک
محورهای موضوعی : فصلنامه تحقیقات روانشناختیرامان صدرشریف 1 , سمیه رباط میلی 2 , افشین صلاحیان 3
1 - 1.کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - دکتری روانشناسی عمومی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
3 - دکتری روانشناسی، استادیار دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: مهارت حل مسئله, آموزش اختصاصی سازی خاطرات, حافظه زندگینامهای, بیماران دوقطبی با ویژگیهای سایکوتیک,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر مداخلهی آموزش اختصاصی سازی خاطرات بر بهبود مهارت حل مسئله و حافظه زندگینامهای بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی با ویژگیهای سایکوتیک و با روش نیمه آزمایشی انجام شد. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از میان کلیه بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی با ویژگیهای سایکوتیک مجموعهی سرای احسان (مرکز نگهداری بیماران روانی مزمن) در حومهی شهر تهران، نمونهای به حجم 30 نفر (15 نفر جهت اجرای درمان آموزش اختصاصی سازی خاطرات و 15 نفر گروه گواه) با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها آزمون حافظه زندگینامهای، پرسشنامه توانایی حل مسئله استفاده شد. مداخله نیز پروتکل آموزش اختصاصی سازی خاطرات بود. جهت آزمون فرضیه اصلی پژوهش از آزمون مانکوا استفاده شد. نتایج نشان داد مداخله بر مهارت حل مسئله و حافظه زندگینامهای بیماران گروه آزمایش اثر معناداری دارد؛ بنابراین مداخلهی آموزش اختصاصی سازی خاطرات بر بهبود مهارت حل مسئله و حافظه زندگینامهای بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی با ویژگیهای سایکوتیک مؤثر بود.
The present study was conducted to investigate the efficiency of Memory Specificity Training intervention on improving problem solving skills and autobiographical memory in patients with Bipolar disorder with psychotic traits. It is done by quasi-experimental method. Among all patients with bipolar disorder with psychotic features of Sarai Ehsan Complex (Chronic Mental Patients Care Center) in the suburbs of Tehran, a sample of 30 people (15 people to perform Memory Specificity Training and 15 controls) were selected by purposive sampling. Biographical Memory Test, Problem Solving Questionnaire (SPSI-R), and Memory Specialization Training (MEST) treatment protocol were used to collect data. Research data were analyzed by multivariate analysis of covariance, univariate covariance and one-way ANOVA. The results showed that there was a significant difference in problem solving skills and biographical memory of patients in the intervention group of memory specialization training and the control group. Therefore, we conclude that the intervention of memory specialization training is effective in improving problem solving skills and biographical memory of patients with bipolar disorder with psychotic traits and demographic factors can play a role in problem solving skills and patients’ biographical memory.
_||_