طراحی و تدوین مدل مدیریت نقدینگی بانک ملت
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کارمحسن تنانی 1 , مینا سلیمانزاده 2
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی
2 - کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم اقتصادی تهران
کلید واژه: تحلیل سلسله مراتبی, مدیریت ریسک, نقدینگی, برنامهریزی آرمانی, مدیریت نقدینگی,
چکیده مقاله :
مدیریت نقدینگی به معنای پیشبینی حجم تقاضا برای وجوه و تأمین مقادیر کافی وجوه برای جوابگویی به این نیازها است. در این پژوهش، مدیریت نقدینگی با لحاظ شاخصهای ریسک نقدینگی به صورت مطالعه موردی در بانک ملت مورد اندازهگیری و تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. تحقیق پیشرو از نوع کاربردی است و به اندازهگیری میزان مطلوب نقدینگی بانک ملت با استفاده از مدل برنامهریزی آرمانی طی سالهای 1391 – 1392 میپردازد. در این تحقیق صورتهای مالی بانک مورد بررسی قرار میگیرد، در پایان برای بررسی مدل نقدینگی به دست آمده، پرسش نامه ای توسط 30نفر از خبرگان و استفادهکنندگان بانک ملت تکمیل شد. جهت بررسی اولویت نسبت های نقدینگی موثر بر نقدینگی، جداولی طراحی و اولویت نسبت ها با توجه به رتبه بندی معیارهای قضاوتی ترجیحات به کمک کارشناسان و مدیران با تجربه بانک نمره گذاری شد. در این پژهش، از روش تحلیل سلسله مراتبیAHPو نرمافزارEXPERT CHOICEبرای تعیین ضرایب نسبت ها در تابع هدف استفاده شد. در نهایت مدل برنامهریزی آرمانی با استفاده از نرم افزارGAMS حل شد.نتایجتحقیقنشانداد که میزان مطلوب نقدینگی در بانکطیسال هایموردبررسی با میزان واقعی آن در حال حاضرتطابق دارد.