عوامل تأثیرگذار بر مصرف فیلم های هنری
محورهای موضوعی : بازاریابیفرزین نعمت بخش آبکنار 1 , منصوره علیقلی 2 , سید کامران نوربخش 3 , حسین صفرزاده 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: فیلم هنری, مخاطب خاص, بازاریابی فیلم,
چکیده مقاله :
در بسیاری از تحقیقات پیشین، از جهات گوناگون به وجوه مصرف فیلم های تجاری پرداخته شده است. توجه به کالایی تحت عنوان فیلم هنری و شناخت عوامل مؤثر بر مصرف آن، محوریت این پژوهش را تشکیل می دهد. تحقیق پیش رو با رویکرد کیفی مبتنی بر نظریه زمینه ای از طریق مصاحبه عمیق با تعدادی از برجسته ترین دست اندرکاران بخش های مختلف تولید، توزیع و نمایش فیلم و نیز سیاست گذاران و اساتید هنر- صنعت سینما که سالها تجربه و مسئولیت در حوزه های نظری و عملی داشته اند، صورت پذیرفته است. برای تحلیل داده ها اصول مرتبط با نظریه زمینه ای(کدگذاری باز و انتخابی، تحلیل مقایسه ای مستمر، ایجاد مفاهیم و مقوله ها) استفاده شده است. نتایج حاصل از کدگذاری داده ها منجر به شناسایی 38 مفهوم گردید که در قالب 7 مقوله دسته بندی شده اند. اطلاع و درک عمیق تر از عوامل تأثیرگذار بر مصرف فیلم های هنری، می تواند امکان استفاده از نتایج تحقیق حاضر را برای مجموعه عناصر دخیل در موضوع؛ از مرحله پیش تولید تا بازاریابی، پخش و نمایش فیلم همراه با مدیران فرهنگی کشور؛ در راستای بهبود شرایط و تدارک یا تکمیل بسترهای مناسب جهت افزایش تعداد مخاطبین فیلم هنری فراهم سازد.
In the various previous researches have paid more attention to understanding the different angles and dimensions of the factors affecting film consumption. Concentrating on what is known as an "art film" and identifying the factors that influence on its consumption are at the main focus of this study. The present research has been done according a qualitative approach based on Grounded Theory Method and data has been gathered through depth interviews with some of the most prominent people in the various fields such as production, distribution, movie screening, cultural policymakers and cinema industry-art professors. The data were analyzed using principles related to grounded theory (open and selective coding, continuous comparative analysis, creating concepts, and categories). The results of data coding have led to the identification of 38 concepts that were categorized into 7 categories. An in-depth understanding of the affected factors on the consumption of art films can make use as the results of the present study for a set of elements involved in the subject, from pre-production to marketing, distributing and finally film screening with cultural managers. This study could increase number of art film audiences with providing appropriate contexts in order to improve the conditions and its completion.
_||_