واکاوی عوامل مؤثر بر فرهنگ سازمانی در صنایع پتروشیمی کشور
محورهای موضوعی : مدیریتامیررضا علیزاده مجد 1 , محبوبه پرگو 2 , عارفه داودی 3
1 - گروه مدیریت کسب وکار، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
2 - گروه کارآفرینی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, فرهنگ, کارون, نفت, صنایع پتروشیمی,
چکیده مقاله :
فرهنگسازمانی در صنعت نفت و بهویژه در صنایع پتروشیمی اغلب به موضوعی در میان کارکنان در مواجهه با فرهنگ در دستیابی به رضایت شغلی تبدیل میشود. مسئله مهم آن است که نحوه اداره کردن چنین موقعیتی میتواند آن را به یک فرصت یا تهدید در فرهنگسازمانی صنعت پتروشیمی تبدیل کند. لذا با استناد به بررسیهای انجامشده مشخص گردید که ارتقای کیفی فرهنگسازمانی در صنایع نفت و پتروشیمی دارای الگوی پارادایمی است. پژوهش حاضر ازلحاظ رویکردی کیفی میباشد. در رویکرد کیفی از مدل سیپ استفاده شده است و ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که از روش نمونهگیری گلوله برفی با 17 نفر از خبرگان و متخصصین انجام شد. تجزیهوتحلیل دادهها در سه مرحله انجام و مدل کیفی پژوهش از دل الگوهای ذهنی و نظرات افراد استخراج شد، نتیجه بخش کیفی این تحلیل نشاندهنده این است که مدل پارادایمی استخراجی، بخش کیفی با اجرای راهبرد مستنتج شد. نتایج نشان داد که صنعت نفت به رویکردی مستمر و آگاهانهتر برای ایجاد یک فرهنگ سازمانی نیاز دارد تا برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت خود را سازمان داده و خود را برای رویارویی با بازار سرشار از تحول و رقابت آماده کرده و احتمال موفقیت و ضریب ماندگاری در بازار را افزایش دهد.
Organizational culture in the oil industry and especially in the petrochemical industry often becomes an issue among employees in the face of culture in achieving job satisfaction. The important issue is that the way such a situation is managed can turn it into an opportunity or a threat in the "organizational culture"of the petrochemical industry.Therefore, based on the conducted investigations, it was determined that the qualitative improvement of organizational culture in the oil and petrochemical industries has a paradigm model.The current research is based on a qualitative approach. The SIP model has been used in the qualitative approach, and the data collection tool was a semi-structured interview that was conducted with 17 experts and specialists using the snowball sampling method. The analysis of data was conducted in three stages and the qualitative model of the research was extracted from the mental patterns and opinions of people. The results showed that the oil industry needs a continuous and more conscious approach to create an organizational culture in order to organize its short-term, medium-term and long-term plans and prepare itself to face the market full of evolution and competition,and the probability of success and the coefficient of sustainability in increase the marke.
_||_