واکاوی عوامل مؤثر بر فرهنگ سازمانی در صنایع پتروشیمی کشور
الموضوعات :امیررضا علیزاده مجد 1 , محبوبه پرگو 2 , عارفه داودی 3
1 - گروه مدیریت کسب وکار، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
2 - گروه کارآفرینی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, فرهنگ, کارون, نفت, صنایع پتروشیمی,
ملخص المقالة :
فرهنگسازمانی در صنعت نفت و بهویژه در صنایع پتروشیمی اغلب به موضوعی در میان کارکنان در مواجهه با فرهنگ در دستیابی به رضایت شغلی تبدیل میشود. مسئله مهم آن است که نحوه اداره کردن چنین موقعیتی میتواند آن را به یک فرصت یا تهدید در فرهنگسازمانی صنعت پتروشیمی تبدیل کند. لذا با استناد به بررسیهای انجامشده مشخص گردید که ارتقای کیفی فرهنگسازمانی در صنایع نفت و پتروشیمی دارای الگوی پارادایمی است. پژوهش حاضر ازلحاظ رویکردی کیفی میباشد. در رویکرد کیفی از مدل سیپ استفاده شده است و ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که از روش نمونهگیری گلوله برفی با 17 نفر از خبرگان و متخصصین انجام شد. تجزیهوتحلیل دادهها در سه مرحله انجام و مدل کیفی پژوهش از دل الگوهای ذهنی و نظرات افراد استخراج شد، نتیجه بخش کیفی این تحلیل نشاندهنده این است که مدل پارادایمی استخراجی، بخش کیفی با اجرای راهبرد مستنتج شد. نتایج نشان داد که صنعت نفت به رویکردی مستمر و آگاهانهتر برای ایجاد یک فرهنگ سازمانی نیاز دارد تا برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت خود را سازمان داده و خود را برای رویارویی با بازار سرشار از تحول و رقابت آماده کرده و احتمال موفقیت و ضریب ماندگاری در بازار را افزایش دهد.
_||_