نقش رسانه ها در نهادینه کردن فرهنگ مدیریت مصرف برق
محورهای موضوعی : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )
1 - استاد یار دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز
کلید واژه: فرهنگ, تبلیغ, تبلیغ آموزشی, رسانه ها و فرهنگسازی,
چکیده مقاله :
یکی از اساسیترین مباحث و شاخصهای توسعه به معنای عام و توسعه اقتصادی در معنای خاص، میزان و سطح موقعیت ترمودینامیک جامعه است. جامعه انرژی را از طبیعت استخراج و به محصولات مادی، کار، نظام های سیاسی، بسط عقاید و آراءو رسوم اجتماعی تبدیل می کند. بنابراین کل انرژی از طبیعت آزاد و به وضعیت فرهنگی تبدیل میشود. در هر نظام اقتصادی تولید و مصرف به عنوان دو رکن اساسی محسوب میگردند. سوال اساسی این پژوهش، بررسی نقش رسانهها در نهادینهکردن فرهنگ مدیریت مصرف برق، در بین مشترکین خانگی برق شهرستان یزد، میباشد، که برای انجام آن، از روش پیمایشی، استفاده شده است. تحقیق پیمایشی، وسیلهای است برای جمعآوری اطلاعاتی که، از تعداد محدودی افراد و به کمک پرسشنامههای استاندارد، به دست میآید و میتوان، آن را، به کل جمعیت تعمیم داد. جامعه آماری در این تحقیق را، مشترکین خانگی برق شهرستان یزد تشکیل دادهاند و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است. با توجه به نتایج به دست آمده حاکی از آن است که اکثریت پاسخگویان، شعارهای مدیریت مصرف برق مانند: توجه به برچسب انرژی، استفاده از شیشه های دوجداره، عدم استفاده از لوازم پرمصرف در ساعت اوج مصرف (پیک بار) و... را، از تلویزیون شنیدهاند و این شعارها را، کمتر از طریق رسانههای دیگر، دیده یا شنیدهاند. بنابراین، تلویزیون در میان رسانههای دیگر، بیشتر به شعارهای مدیریت مصرف برق، پرداخته است.