شناسایی معیارهای آمادگی بینالمللی شدن بانکها
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیعلی کتابچی 1 , میر فیض فلاح شمس لیالستانی 2 , سید کاظم چاوشی 3
1 - دانشجوی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه علوم و تحقیقات
2 - دانشیارگروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استادیارگروه مدیریت بانک و بیمه دانشگاه خوارزمی
کلید واژه: بانک , بینالمللی شدن, جهانی شدن, ارزیابی مالی,
چکیده مقاله :
بینالمللی شدن پدیدهای چندبعدی است که آثار آن قابل تسری به فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی، فرهنگی، نظامی و فناوری است و همچنین فعالیتهای اجتماعی همچون محیط زیست را متأثر میکند. متعاقب مقرراتزدایی در بازارهای مالی در سراسر جهان و تحول رو به گسترش تکنولوژی اطلاعات، بازارهای مالی نیز به سرعت آزادسازی شدهاند و جهان با بینالمللی شدن روزافزون خدماتی چون بانکداری، بیمه، تبلیغات، حسابداری، ارتباطات و رسانههای همگانی، روبرو شده است. با توجه به اینکه لازمه حرکت در هر مسیری، بررسی وضعیت موجود است؛ اولین مرحله حرکت به سمت بینالمللی شدن صنعت بانکداری، سنجش آمادگی بانکها برای حرکت در این مسیر میباشد. به همین دلیل این مقاله سعی دارد به شناسایی معیارهای آمادگی بانکها برای ورود به بازار بینالملل بپردازد. برای دستیابی به این هدف، با استفاده از روش مرور نظاممند، مرور سیستماتیک مطالعات بر اساس راهنمای PRISMA انجام پذیرفته شده است و از 711 مطالعه، 32 مطالعه برای مطالعه کیفی انتخاب شدهاند. شناسایی معیارهای آمادگی بینالمللی شدن بانکها شامل معیارهای سیستماتیک و غیر سیستماتیک، همراه با شناسایی 9 زیرمقوله و 38 کد زیرمجموعه، از یافتههای اصلی این مقاله بودند. از آنجا که پژوهش حاضر به شناسایی تعداد زیادی از عوامل در آمادگی بانکها برای ورود به بازار بینالملل منجر شد، نگاه به این موضوع ژرفنگری خاصی را میطلبد. نتیجه نهایی این تحقیق، الگویی است که معیارهای آمادگی بینالمللی شدن بانکها را تشریح میکند. همچنین نتایج مطالعات نشاندهنده توجه روزافزون محققان به موضوع بینالمللی شدن مالی بخصوص در صنعت بانکداری است.
This article investigates the factors that influence the readiness of banks to enter the international market. With the increasing liberalization of financial markets and advances in information technology, the world is experiencing the internationalization of services including banking, insurance, advertisements, accounting, communications, and mass media. The internationalization of banking services has become a major pillar of financial globalization. The study conducted a systematic literature review based on the PRISMA statement, selecting 32 out of 711 studies for qualitative analysis. The findings reveal that there are both systematic and non-systematic criteria that determine banks' readiness to enter the international market, with nine sub-categories and 38 subset codes identified. The article concludes by developing a pattern that explains the criteria for banks' preparation for internationalization. This study is particularly relevant to the banking industry, and the results suggest that researchers are increasingly interested in the field of financial internationalization. The article emphasizes the complexity of the process and highlights the need for in-depth analysis to better understand the factors affecting banks' preparation for internationalization.