نقش بازاریابی کارآفرینانه در خلق رقابت پذیری شرکتهای دارویی
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیمرجان دامن کشیده 1 , مژگان دامن کشیده 2
1 - استادیار اقتصاد،واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشگاه آزاد
کلید واژه: بازاریابی کارآفرینانه, فرصت, نوآوری, ریسکپذیری, رقابتپذیری,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر بررسی نقش بازاریابی کارآفرینانه در خلق رقابت پذیری شرکت ها است. روش تحقیق حاضر بر مبنای هدف، کاربردی و بر مبنای ماهیت داده ها از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 110 نفر از مدیران شرکت های دارویی مستقر در شهر تهران بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. پرسش نامه های استاندارد ابزار گردآوری داده ها در تحقیق حاضر را شکل دادهاند. نرمافزار مورد استفاده برای تحلیل دادههای پژوهش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از رویکرد PLS بوده است. نتایج به دست آمده حاکی از نقش مثبت و مهم بازاریابی کارآفرینانه بر خلق رقابتپذیری شرکتهای دارویی میباشد. نتایج نشان داد که متغیرهای فرصتگرایی، نوآوری، ریسکپذیری و خلق ارزش هر کدام به نوبه خود میتوانند نقش مثبت و موثری در بهبود خلق رقابتپذیری شرکتهای دارویی ایفا نمایند. از اینرو مدیران می بایست به متغیرهای مطرح شده توجه بیشتری نمایند.
The purpose of this research is to investigate the role of entrepreneurial marketing in creating competitiveness of companies. The current research method is based on the purpose, applied and based on the nature of the data, descriptive survey. The statistical population of the research included 110 managers of pharmaceutical companies based in Tehran, who were selected and examined using a simple random sampling method. Standard questionnaires have formed the data collection tool in this research. The software used to analyze the research data was structural equation modeling using the PLS approach. The obtained results indicate the positive and important role of entrepreneurial marketing on creating the competitiveness of pharmaceutical companies. The results showed that the variables of opportunism, innovation, risk-taking and value creation can play a positive and effective role in improving the competitiveness of pharmaceutical companies. Therefore companies managers for successful should pay more attention to the mentioned variables.