The role of entrepreneurial marketing in creating the competitiveness of pharmaceutical companies
Subject Areas : Financial Economicsمرجان دامن کشیده 1 , mojgan Daankesheideh 2
                                               1 -     استادیار اقتصاد،واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
                                               
                                               2 -     Azad University
                                               
                                       
Keywords: Entrepreneurial Marketing, Opportunity, Innovation, Risk Taking, Competitiveness,
Abstract :
The purpose of this research is to investigate the role of entrepreneurial marketing in creating competitiveness of companies. The current research method is based on the purpose, applied and based on the nature of the data, descriptive survey. The statistical population of the research included 110 managers of pharmaceutical companies based in Tehran, who were selected and examined using a simple random sampling method. Standard questionnaires have formed the data collection tool in this research. The software used to analyze the research data was structural equation modeling using the PLS approach. The obtained results indicate the positive and important role of entrepreneurial marketing on creating the competitiveness of pharmaceutical companies. The results showed that the variables of opportunism, innovation, risk-taking and value creation can play a positive and effective role in improving the competitiveness of pharmaceutical companies. Therefore companies managers for successful should pay more attention to the mentioned variables.
فهرست منابع
اله¬دادی، مهدی؛ تاج¬زاده نمین، ابوالفضل؛ ایراندوست، منصور؛ سلطان¬پناه، هیرش (1397). طراحی مدل بازاریابی کارآفرینانه با استفاده از روش فراترکیب و دلفی: مطالعه¬ای در شرکت¬های کوچک و متوسط غرب کشور، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال 13، شماره 49، صص: 156-137.
آقازاده، هاشم؛ استیری، مهرداد؛ اصانلو، بهاره (1388). بررسی مولفه¬های موثر بر رقابت¬پذیری بنگاه¬ها در ایران، سال ششم، شماره 3، صص: 13-1.
خاکزادیان، سیدمهدی؛ فتاحی، مجید؛ صالحی، محمد (1399). ارائه مدل بازاریابی کارآفرینانه جهت بهبود عملکرد نوآورانه از منظر اعضای هیئت علمی دانشگاه ها: پارادایم کیفی، آموزش در علوم انتظامی، دوره 7، شماره 25، صص: 249-223.
رحیمی، امیر؛ احسانی، محمد؛ صفاری، مرجلن؛ نوروزی سیدحسینی، رسول (1399). تاثیر بازاریابی کارآفرینانه بر ارزش ویژه برند و وفاداری مشتریان مجموعههای ورزشی، توسعه کارآفرینی، دوره 13، شماره 2، صص: 234-217.
سیف، یاسر؛ محمدزمانی، محمدرضا؛ شجاعی، یاسر؛ مقدم، رضا (1397). بازاریابی کارآفرینانه، قابلیت¬های بازاریابی و عملکرد کسب و کارهای پروژه¬محور، مدیریت بازارگانی، دوره 10، شماره 1، صص: 164-145.
سرفراز محمدیار, مریم, سخنور, محمد, & انتظار, الناز. (1402). تأثیرات غیرخطی کارآفرینی و عوامل نهادی بر توسعه مالی. اقتصاد مالی, 17(65), 279-306. doi: 10.30495/fed.2023.707995
شاه آبادی, ابوالفضل, قاسمی فر, ثمینه, & حاج موسوی, سمیه سادات. (1402). تأثیر تعاملی کارآفرینی و توسعه مالی بر پیچیدگی اقتصادی. اقتصاد مالی, 17(65), 1-24. doi: 10.30495/fed.2023.707976
شوقی آغجه مشهد, فاطمه, فرخ بخت فومنی, علیرضا, & قلی پور سلیمانی, علی. (1402). ارائه الگویی جهت پذیرش تکنولوژی و نوآوری های جدید در حوزه انرژی های تجدید پذیر توسط مصرف کنندگان ایرانی با رویکرد اقتصادی و مالی و اجتماعی مبتنی بر نظریه داده بنیاد. اقتصاد مالی, 17(62), 123-146. doi: 10.30495/fed.2023.700128
طبرسا، غلامعلی، رضائیان، علی؛ نظری¬پور، امیرهوشنگ (1391). طراحی و تبیین مدل مزیت رقابتی مبتنی بر هوشمندی سازمانی در سازمان های دانش بنیان، فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، سال دوم، شماره اول، صص: 72-47.
مقدم، ابوالفضل؛ امیرحسینی، زهرا؛ فریدچهر، الهام (1394). شناسایی تاثیر ابعاد بازاریابی کارآفرینانه بر کیفیت خدمات، رقابت پذیری و رضایتمندی مشتری (مطالعه موردی: بنگاه های کوچک و متوسط شهرک صنعتی چهاردانگه استان تهران)، کنفرانس بین¬المللی پژوهش¬های نوین در مدیریت و مهندسی صنایع.
مولودیان، هادی؛ عظیمی¬فرد، طاهره (1399). تاثیر مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر مزیت رقابتی پایدار با نقش میانجیگری توسعه منابع انسانی و تعهد کارکنان؛ مورد مطالعه: سازمان استاندارد شهر مشهد، کنفرانس بین المللی مدیریت، علوم انسانی و رفتاری در ایران و جهان اسلام.
Dubey, P., Bajpai, N., Guha, S., & Kulshreshtha, K. (2019). Entrepreneurial marketing: an analytical viewpoint on perceived quality and customer delight. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship. 22(1), 1-19.
Gontur, S., Goyit, M. G., & Vem, L. J. (2023). Impact of Entrepreneurial Marketing Dimensions on Competitive Advantage of Small and Medium-Scale Enterprises in Plateau State, North Central Nigeria. Journal of Production, Operations Management and Economics (JPOME) ISSN 2799-1008, 3(01), 1-12.
Hamadamin, H. H., & Atan, T. (2019). The impact of strategic human resource management practices on competitive advantage sustainability: The mediation of human capital development and employee commitment. Sustainability, 11(20), 5782.
Khouroh, U., Sudiro, A., Rahayu, M., & Indrawati, N. (2020). The mediating effect of entrepreneurial marketing in the relationship between environmental turbulence and dynamic capability with sustainable competitive advantage: An empirical study in Indonesian MSMEs. Management Science Letters, 10(3), 709-720.
Kraus, S., Filser, M., Eggers, F., Hills, G. E., & Hultman, C. M. (2012). The entrepreneurial marketing domain: a citation and co‐citation analysis. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship.
Kuncoro, W., & Suriani, W. O. (2018). Achieving sustainable competitive advantage through product innovation and market driving. Asia pacific management review, 23(3), 186-192.
Mugoni, E., Nyagadza, B., & Hove, P. K. (2023). Green reverse logistics technology impact on agricultural entrepreneurial marketing firms’ operational efficiency and sustainable competitive advantage. Sustainable Technology and Entrepreneurship, 2(2), 100034.
Nwankwo, C. A., & Kanyangale, M. (2020). Deconstructing entrepreneurial marketing dimensions in small and medium-sized enterprises in Nigeria: a literature analysis. International Journal of Entrepreneurial Venturing, 12(3), 321-341.
Pratminingsih, S. A., Astuty, E., & Widyatami, K. (2018). Increasing customer loyalty of ethnic restaurant through experiential marketing and service quality. Journal of Entrepreneurship Education, 21(3), 1-11.
Sarma, M. M., Hidayati, N., Nanere, M., Trebilcock, P., & Ratten, V. (2022). Entrepreneurial marketing and its relationship on business competitiveness in footwear and agro industries of small and medium industries. Stakeholder Entrepreneurship: Public and Private Partnerships, 19-44.
