جلوه های نو آوری مطلع در سرودههای ابو نواس
محورهای موضوعی : مطالعات نقد ادبیمریم رعنایی پور 1 , عنایت الله فاتحی نژاد 2
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان وادبیات عربی دانشکده ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه زبان و ادبیات عرب،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: عصر عباسی", "شعر ", "نوآوری مطلع ", "ابونواس,
چکیده مقاله :
جلوههای نوآوری مطلع در سرودههای ابونواسابونواس از نامدارترین شاعران نوگرا در عصر عباسی است که در برابر سنت شعرسرایی جاهلی موضعگیری و صفآرایی کرد و سرودن شعر به سبک و شیوة پیشینیان را بیحاصل و بیهوده دید. وجه تمایز ابونواس از همنوعانش در این عرصه، نه فقط توجّه شاعر به مضمونهای جدید و در افکندن طرحی نو در ساختمان ایستا و کالبد فروهشتة شعر عربی بود؛ بلکه ابونواس با صدای رسا و به شکل کاملاً آشکار با تمام میراث جاهلیت اعلام انزجار و مبارزه کرد. این پژوهش، با روش توصیفی-تحلیلی، علاوه بر تبیین ابعاد فراخوان این کودتای شعری ابونواس، به تحلیل و بررسی جلوههای نوآوری شاعر در مطلع شعر عربی میپردازد.یافتههای پژوهش نشان میدهد که ابونواس در مقدمههای طللی، گاه به ترک آغاز شعر به این سبک و اسلوب جاهلی دعوت میکرد و پیروانش را به وصف مجالس شراب فرا میخواند، گاه نیز نام مکانهایی که در شعر جاهلی به وفور مورد استفاده قرار میگرفت را کنایهوار ذکر میکرد و از دیگر شاعران که این شیوة کهن شعرسرایی را کنار بگذارند و گاهی دیگر به به مقایسه و موازنه حیات جاهلی و زندگی مرّفه در عصر عباسی میپردازد و رفاه و راحتی موجود در این زندگی را بر میشمارد. شاعر در مقدمههای غزل بیشتر آرایههای ادبی را در تصاویر شعری خود وارد میکرد تا معانی را عمیقتر به مخاطب برساند. در مقدمههایی نیز که به توصیف کجاوة معشوق پرداخته میشد؛ شاعر الگوی ویژة خود را پی گرفت و به توصیف سفر خود و ماجراها و رویدادهای شخصیاش پرداخت.کلید واژگان: عصر عباسی، شعر، نوآوری مطلع، ابونواس.
The manifestations of informed innovation in Abonovas songsAbonovas is one of the most famous modern poets in Abbasi era that he lined up and positioning toward ignorant poetry tradition and saw poetry as style and manner of predecessors useless and ineffective. Abonovas difference from his peers in this field not only poem attention was to new themes and throwing a new design in a static building and body of Arabic poetry, but also Abonovas declared disgust and struggle with all of ignorance heritage loudly and clearly. This paper studies explanation of call dimensions of this poetic coup of Abonovas and also analyzes and checks the manifestations of poet innovation in Arabic poetry informed as descriptive-analytic method. The research findings show that Abonovas in tallali (lover house ruins) introductions sometimes invited in leaving the beginning of the poetry in this style of ignorant and called his followers to describe wine gatherings. He occasionally mentioned ironically the name of places that used more in ignorant poetry. And of other poets set aside this ancient style of poetry and sometimes deals with comparison and balance of ignorance life and luxury life in Abbasi era and counts well-being and comfort in this life. The poet in Qazal introductions included more literacy arrays in his poetic images that convey the meanings deeper to the audience. It's also checking the description of lover position. The poet obeyed his specific style and described his trip and private events. Keywords: Abbasi era, Poem, Informed innovation, Abonovas
ابن خلکان، احمد بن محمد .(1364ش). وفات الأعیان و أنباء أبناء الزمان، حققه احسان عباس، قم: منشورات الشریف الرضی.
ابونواس، حسن بن هانی .(1418ق). دیوان أبونواس، شرحه و ضبط نصوصه: الدکتور عمر فاروق الطباع، بیروت: شرکة دار الأرقم بن أبی الأرقم للطباعة والنشر.
إفرام بستانی، فواد .(1961م). «بین العربیۀ والفارسیۀ»، ،مجله الدراسات الأدبیۀ، العدد الاول، السنۀ الثالثۀ، الجامعۀ اللبنانیۀ.
اقبال آشتیانی، عباس .(1346ش). تاریخ مفصل ایران از صدر اسلام تا انقراض قاجاریه، تهران: قلم.
آذرنوش،آذرتاش .(1387ش). چالش میان فارسی و عربی،چاپ دوم، تهران: نشر نی.
بروکلمان، کارل .(1993م). تاریخ الأدب العربی، ترجمه محمود فهمی الحجازی، القسم الأوّل، القاهرة: الهیئة المصریة العامة للکتاب.
خطیب بغدادی، احمد .(بیتا). تاریخ بغداد، ج 7 ، بیروت: دارالکتاب العربی.
رضایی ابوالفضل و علی عدالتی نسب .(1394ش). «تأثیر پذیری جواهری از گرایشهای شعری غالب در دورة عباسی»، ادب عربی، شمارة 1، سال 7.
زیدان، جرجی .(1996م). تاریخ آداب اللغة العربیة، المجلد الثانی، بیروت: مکتبة البحوث والدراسات فی دار الفکر.
زینیوند، تورج .(1390ش). «مقارنة بین أبی نواس الأهوازیّ البصریّ والرودکیّ السمرقندیّ فی ضوء خمریاتها المادیّة»، فصلیة النقد و الأدب المقارن، جامعة رازی کرمانشاه، السنة الأولی، العدد 4.
ضیف، شوقی .(1982م). العصر العباسی الأوّل، الطبعة الثامنة، القاهرة: دار المعارف بمصر.
غلامعلی زاده جواد و سید باقر حسینی .(1390ش). « تحلیلی نو بر گرایش مذهبی و سیاسی حسن بن هانی ( ابونواس)»، مجله زبان و ادبیات عربی ()مجله ادبیات و علوم انسانی سابق)، شمارة پنجم.
فاتحی نژاد، عنایت الله و آذرتاش آذرنوش .(1373ش). دایرۀ المعارف بزرگ اسلامی «ابونواس»، ج6.
الفاخوری، حنا .(1380ش). الجامع فی تأریخ الأدب العربی (الددب القدیم)، قم: منشورات ذوی القربی.
فرای، ریچارد .(1363ش). عصر زرین فرهنگ ایران، ترجمة مسعود رجب نیا، چاپ دوم، تهران: انتشارات سروش.
فروخ، عمر .(2006م). تاریخ الادب العربی، ج2و1،الطبعۀ الثامنۀ، بیروت: دارالعلم للملایین.
محمدیفر، یعقوب و دیگران .(1396ش). «سازهای ایرانی در اشعار ابو نواس شاعر عرب»، مطالعات باستان شناسی پارسی، سال اوّل، شمارة 1.
میرزایی، فرامرز و دیگران .(1392ش). «جلوههای جشنهای باستانی پارسیان در شعر بحتری و ابونواس»، نشریة ادبیات تطبیقی دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال 5، شمارة 9.
میرحسینی، سید محمد و مسلم مقصودی .(1390ش). «بررسی تطبیقی زهدیات ابونواس و سنایی»، نشریة ادبیات تطبیقی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دورة جدید، سال سوم، شمارة 5.
نجاریان، محمّدرضا و محمّد کاظم کهدویی .(1390ش). «نگاه شاعرانة رودکی و ابونواس به خمریات»، نشریة ادبیات تطبیقی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دورة جدید، سال دوم، شمارة 4.
هادیپورنهزمی، یوسف .(1387ش). «ابونواس، شاعر ایرانی در بوته نقد و داوری تاریخ»، پژوهشنامه فرهنگ و ادب بهار و تابستان، شماره ۶.
همو .(1390ش). «أبونواس بین مطرقة الحکام و سندان التاریخ»، ادب عربی، شمارة 1، سال 3، شمارة پیاپی 3.
_||_