اثربخشی برنامۀ والدگری ذهن آگاهانه بر تنیدگی والدگری و خودکارآمدی والدینی در مادران نوجوانان با تعارض بالا
محورهای موضوعی : روانشناسی بالینیمریم محمدی 1 , کارینه طهماسیان 2 , سعید قنبری 3 , جلیل فتح آبادی 4
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی خانواده درمانی دانشگاه شهید بهشتی
2 - استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
3 - استادیار روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
4 - دانشیار روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: تعارض, نوجوان, واژههای کلیدی: تنیدگی والدگری, خودکارآمدی والدینی, والدگری ذهن آگاهانه,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تعیین برنامۀ اثربخشی والدگری ذهنآگاهانه بر کاهش تنیدگی والدگری و افزایش خودکارآمدی والدینی در مادران نوجوانان پرتعارض انجام483 دانشآموز دختر از سه دبیرستان دورة اول متوسطه داوطلب مورد سنجش ،( شد. با استفاده از پرسشنامۀ تعارض رفتار فرم نوجوان (رابین و فاستر، 1989قرار گرفتند و 157 نوجوان که نمرة تعارض آنها در رابطه با مادر یک انحراف استاندارد بالای میانگین ( 50 به بالا) بود، مشخص شدند. پس از اعمال استانداردهایورود و خروج، 32 مادر به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب و به شیوة تصادفی در دو گروه 16 نفری جایگزین شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، مداخلۀ والدگریذهنآگاهانه را بر اساس بسته بوگلس و رستیفو ( 2014 ) دریافت کردند. آزمودنیها در سه مرحله توسط پرسشنامۀ تنیدگی والدگری (آبیدین، 1995 ) و خودکارآمدیوالدینی (دومکا، 1996 ) ارزیابی شدند. نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که در گروه آزمایش، تنیدگی والدگری به شکل معناداری کاهش وخودکارآمدی والدینی افزایش یافته است. نتایج پژوهش حاکی از این است که رویآورد والدگری ذهنآگاهانه بر متغیرهای مرتبط با والدگری مادران تأثیرگذاراست.واژههای کلیدی: تنیدگی والدگری، تعارض، خودکارآمدی والدینی، نوجوان، والدگری ذهنآگاهانه
he aim of this study was to examine the efficacy of mindful parenting program on parenting stress and parental self-efficacy among mothers who had high conflicts with their adolescents. Four hundred and eighty three female students were selected from three volunteer junior high schools in Yazd, Iran. The participants completed the Conflict Behavior Questionnaire-Adolescent Form (Robin & Foster, 1989). One hundred and fifty seven students whose conflict scores with their mothers were higher than 50 were selected. After applying inclusion and exclusion criteria, 32 mothers were selected and randomly assigned into either the experimental or the control group. The experimental group received mindful parenting based on Bögels and Restifo (2014) package.Both groups completed the Parenting Stress Index (Abidin, 1995) and the Parental Self-Agency Measure (Dumka, 1996) during threestages. The results of analysis of variance with repeated measures indicated that MP significantly reduced parenting stress andincreased parental self-efficacy. The findings suggested that the mindful parenting approach was influential in variables related tomaternal parenting.
ابارشی، ز.، طهماسیان، ک.، مظاهری، م. ع. و پناغی، ل. (1388). اثربخشی آموزش برنامۀ ارتقای رشد روانیـاجتماعی کودک از طریق بهبود تعامل مادرـکودک بر خوداثرمندی والدگری و رابطه مادر و کودک زیر سه سال. فصلنامۀ پژوهش در سلامت روانشناختی، 3(3)،
57- 49.
اسدییونسی، م. (1389). رابطۀ تعارض با والدین و بازخورد نسبت به سیگار کشیدن با مصرف سیگار در میان دانشجویان پسر دانشگاه بیرجند. همایش استانی پیشگیری اولیه از اعتیادـبیرجند.
اسدییونسی، م. (1390). مقایسۀ تأثیر آموزش بازسازی شناختی با آموزش ارتباط مبتنی بر حل مسئله به والدین و نوجوانان در کاهش تعارض والدـنوجوان. رسالۀ درجه دکتری در رشته روانشناسی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
اسدییونسی، م. ر.، مظاهری، م. ع.، طهماسیان، ک. و فیاضبخش، م. ع. (1390). تدوین و اعتباریابی پرسشنامه سنجش تعارض والدـنوجوان: فرم نوجوان. فصلنامۀ خانواده و پژوهش، 8 (1و2)، 70-43.
اسعدی، س.، امیری، ش. و مولوی، ح. (1392). تحول تفکر فراانتزاعی از دورۀ نوجوانی تا بزرگسالی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 10(38)، 174-131.
طهرانچی، ف. (1394). تأثیر برنامۀ آموزش والدین مؤثر بر خودکارآمدی مادر و تعارض مادر ـ نوجوان در خانوادههای مادرسرپرست. پایاننامة کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی خانوادهدرمانی، پژوهشکدۀ خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
فتحآبادی، م. (1390). اثربخشی آموزش برنامۀ نوجوان نافرمان شما بر خوداثرمندی والدینی مادران و نشانههای تضادورزی دختران نوجوان. پایاننامۀ کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی خانوادهدرمانی، پژوهشکدۀ خانواده. دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
فدایی، ز.، دهقانی، م.، طهماسیان، ک. و فرهادی، ف. (1389). بررسی ساختار عاملی، اعتبار و روایی فرم کوتاهـشاخص استرس (PSI-SF) مادران کودکان عادی 12- 7 سال. مجلۀ تحقیقات علوم رفتاری، 8(2)، 91- 81.
مختارنیا، آ.، زادهمحمدی، ع. و حبیبی، م. (1395). ساختار عاملی تأییدی و اعتباریابی پرسشنامۀ تعارض والدـنوجوان (فرم نوجوان). روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 12(48)، 411- 397.
منصور، م. (1395). روانشناسی ژنتیک (جلد اول). تهران: انتشارات سمت.
مینایی، آ. (1384) کتابچۀ راهنمای فرمهای مدرسه نظام سنجش مبتنی بر تجربۀ آشنباخ. تهران: پژوهشکده کودکان استثنایی.
وزیری، ش. و لطفی عظیمی، آ. (1390). تأثیر آموزش همدلی در کاهش پرخاشگری نوجوانان. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 3(8)، 175- 167.
Abidin, R. (1995). Manual for the parenting stress index. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
Abidin, R. R. (1983). Parenting stress index: Manual. Pediatric Psychology Press.
Abidin, R. R. (1990). Parenting Stress Index (PSI). Pediatric Psychology Press Charlottesville, VA.
American Psychological Association (2008). Stress: The different kinds of stress. Retrieved March 10, 2016 from http://www.apahelpcenter.org/articles/ article.php?id=21
Anderson, O. A. (2008). Linking work stress, parental self-efficacy, ineffective parenting, and youth problem behavior. Journal of Family Studies, 37(2), 256 -263.
Baer, R. A. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2), 125 -143.
Baer, R. A., Smith, G. T., Hopkins, J., Krietemeyer, J., & Toney, L. (2006). Using self-report assessment methods to explore facets of mindfulness. Assessment, 13(1), 27 -45.
Barkley, R. A., Anastopoulos, A. D., Guevremont, D. C., & Fletcher, K. E. (1992). Adolescents with attention deficit hyperactivity disorder: Mother-adolescent interactions, family beliefs and conflicts, and maternal psychopathology. Journal of Abnormal Child Psychology, 20 (3), 263 -288.
Barkley, R. A., Edwards, G., Laneri, M., Fletcher, K., & Metevia, L. (2001). The efficacy of problem-solving communication training alone, behavior management training alone, and their combination for parent–adolescent conflict in teenagers with ADHD and ODD. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 69 (6), 926.
Beer, M., Ward, L., & Moar, K. (2013). The relationship between mindful parenting and distress in parents of children with an autism spectrum disorder. Mindfulness, 4(2), 102 -112.
Biondic, D. (2011). Parenting Stress of Parents of Adolescents with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. University of Toronto.
Bögels, S. M., Hellemans, J., van Deursen, S., Römer, M., & van der Meulen, R. (2014). Mindful parenting in mental health care: effects on parental and child psychopathology, parental stress, parenting, coparenting, and marital functioning. Mindfulness, 5(5), 536 -551.
Bögels, S. M., Lehtonen, A., & Restifo, K. (2010). Mindful parenting in mental health care. Mindfulness, 1(2), 107 -120.
Bögels, S., & Restifo, K. (2014). Mindful parenting. A guide for mental health practitioners.
Bögels, S., Hoogstad, B., van Dun, L., de Schutter, S., & Restifo, K. (2008). Mindfulness training for adolescents with externalizing disorders and their parents. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 36(02), 193-209.
Broderick, P. C., & Jennings, P. A. (2012). Mindfulness for adolescents: a promising approach to supporting emotion regulation and preventing risky behavior. New Directions for Student Leadership, 2012(136), 111-126.
Burke, C. A. (2010). Mindfulness-based approaches with children and adolescents: A preliminary review of current research in an emergent field. Journal of Child and Family Studies, 19(2), 133-144.
Coatsworth, J. D., Duncan, L. G., Greenberg, M. T., & Nix, R. L. (2010). Changing parent’s mindfulness, child management skills and relationship quality with their youth: Results from a randomized pilot intervention trial. Journal of Child and Family Studies, 19(2), 203-217.
Coatsworth, J. D., Duncan, L. G., Greenberg, M. T., & Nix, R. L. (2010). Changing parent’s mindfulness, child management skills and relationship quality with their youth: Results from a randomized pilot intervention trial. Journal of Child and Family Studies, 19(2), 203-217.
Cohen, J. A. S., & Semple, R. J. (2010). Mindful parenting: A call for research. Journal of Child and Family Studies, 19(2), 145-151.
Coleman, P. K., & Karraker, K. H. (2000). Parenting self‐efficacy among mothers of school‐age children: Conceptualization, measurement, and correlates. Family Relations, 49(1), 13-24.
Cotrunzo, A. (2006). Engagement, parenting skills and parent-child relations as mediators of the relationship between parental self-efficacy and treatment outcomes for children with conduct problems. PhD Thesis, University of Pittsburgh.
Crnic, K. A., Gaze, C., & Hoffman, C. (2005). Cumulative parenting stress across the preschool period: Relations to maternal parenting and child behaviour at age 5. Infant and Child Development, 14(2), 117-132.
de Bruin, E. I., Zijlstra, B. J., & Bögels, S. M. (2014). The meaning of mindfulness in children and adolescents: further validation of the Child and Adolescent Mindfulness Measure (CAMM) in two independent samples from the Netherlands. Mindfulness, 5(4), 422-430.
Deater‐Deckard, K. (2004). Parenting stress and child adjustment: Some old hypotheses and new questions. Clinical Psychology: Science and Practice, 5(3), 314-332.
Deater‐Deckard, K., Smith, J., Ivy, L., & Petril, S. A. (2005). Differential perceptions of and feelings about sibling children: Implications for research on parenting stress. Infant and Child Development, 14(2), 211-225.
Dumka, L. E., Stoerzinger, H. D., Jackson, K. M., & Roosa, M. W. (1996). Examination of the cross-cultural and cross-language equivalence of the parenting self-agency measure. Family Relations 45(2), 216-222.
Epstein, B. J. (2010). Effects of a mindfulness based stress reduction program on fathers of children with developmental disability. Hofstra University.
Eyberg, S. M., Nelson, M. M., & Boggs, S. R. (2008). Evidence-based psychosocial treatments for children and adolescents with disruptive behavior. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 37(1), 215-237.
Foster, S. L., Prinz, R. J., & O'Leary, K. D. (1983). Impact of problem-solving communication training and generalization procedures on family conflict. Child & Family Behavior Therapy, 5(1), 1-23.
Fredrickson, B. L., Cohn, M. A., Coffey, K. A., Pek, J., & Finkel, S. M. (2008). Open hearts build lives: positive emotions, induced through loving-kindness meditation, build consequential personal resources. Journal of Personality and Social Psychology, 95(5), 1045.
Gupta, R. K., & Kaur, H. (2010). Stress among parents of children with intellectual disability. Asia Pacific Disability Rehabilitation Journal, 21(2), 118-126.
Haydicky, J., Shecter, C., Wiener, J., & Ducharme, J. M. (2015). Evaluation of MBCT for adolescents with ADHD and their parents: Impact on individual and family functioning. Journal of Child and Family Studies, 24(1), 76-94.
Hofmann, S. G., Sawyer, A. T., Witt, A. A., & Oh, D. (2010). The effect of mindfulness-based therapy on anxiety and depression: A meta-analytic review. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 78(2), 169.
Kabat‐Zinn, J. (2003). Mindfulness‐based interventions in context: past, present, and future. Clinical Psychology: Science and Practice, 10(2), 144-156.
Kabat-Zinn, J. (2005). Coming to our senses: Healing ourselves and the world through mindfulness. Hachette UK.
Lecavalier, L., Leone, S., & Wiltz, J. (2006). The impact of behaviour problems on caregiver stress in young people with autism spectrum disorders. Journal of Intellectual Disability Research, 50(3), 172-183.
Lionetti, F., Pastore, M., & Barone, L. (2015). Parenting stress: the roles of attachment states of mind and parenting alliance in the context of adoption. Parenting, 15(2), 75-91.
Liu, S. (2012). Adding emotion-regulation techniques into the Barkley's behavioral parent training program for parents of school-aged children with ADHD. Neuropsychiatrie de l'enfance et de l'adolescence, 60(5), S196.
Masarik, A. S., & Conger, R. D. (2017). Stress and child development: A Review of the Family Stress Model. Current Opinion in Psychology, 13, 85-90.
Mash, E. J., & Barkley, R. A. (2006). Treatment of childhood disorders. Guilford press.
Meppelink, R., de Bruin, E. I., Wanders-Mulder, F. H., Vennik, C. J., & Bögels, S. M. (2016). Mindful parenting training in child psychiatric settings: Heightened parental mindfulness reduces parents’ and children’s psychopathology. Mindfulness, 7(3), 680-689.
Montigny, F., & Lacharité, C. (2005). Perceived parental efficacy: Concept analysis. Journal of Advanced Nursing, 49(4), 387-396.
Neff, K. D. (2003). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and Identity, 2(3), 223-250.
Noller, P., & Callan, V. (2015). The adolescent in the family.Routledge.
Östberg, M., Hagekull, B., & Hagelin, E. (2007). Stability and prediction of parenting stress. Infant and Child Development, 16(2), 207-223.
Parent, J., McKee, L. G., Anton, M., Gonzalez, M., Jones, D. J., & Forehand, R. (2016). Mindfulness in parenting and coparenting. Mindfulness, 7(2), 504-513.
Pelham Jr, W. E., & Fabiano, G. A. (2008). Evidence-based psychosocial treatments for attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 37(1), 184-214.
Restifo, K., & Bögels, S. (2009). Family processes in the development of youth depression: Translating the evidence to treatment. Clinical Psychology Review, 29(4), 294-316.
Rice, P. L. (1999). Stress and health. Brooks/Cole Publishing Pacific Grove, CA.
Robin, A. L., & Weiss, J. G. (1980). Criterion-Related Validity of Behavioral and Self-Report Measures of Problem-Solving Communication-Skills in Distressed and Non-Distressed Parent-Adolescent Dyads. Behavioral Assessment, 2(4), 339-352.
Robin, A., & Foster, S. (1989). Negotiating parent-adolescent conflict: A behavioral family systems approach. Guilford. New York.
Segal, Z. V., Teasdale, J. D., & Williams, J. M. G. (2004). Mindfulness-Based Cognitive Therapy. Theoretical Rationale and Empirical Status.
Shecter, C. (2013). Mindfulness training for adolescents with ADHD and their families: A time-series evaluation. University of Toronto.
Singh, N. N., Singh, A. N., Lancioni, G. E., Singh, J., Winton, A. S., & Adkins, A. D. (2010). Mindfulness training for parents and their children with ADHD increases the children’s compliance. Journal of Child and Family Studies, 19(2), 157-166.
Small, S. A., Eastman, G., & Cornelius, S. (1988). Adolescent autonomy and parental stress. Journal of Youth and Adolescence, 17(5), 377-391.
Song, Y., & Lindquist, R. (2015). Effects of mindfulness-based stress reduction on depression, anxiety, stress and mindfulness in Korean nursing students. Nurse Education Today, 35(1), 86-90.
Sorkhabi, N. (2010). Sources of parent-adolescent conflict: Content and form of parenting. Social Behavior and Personality: An International Journal, 38(6), 761-782.
Tak, Y. R., Van Zundert, R. M., Kleinjan, M., & Engels, R. C. (2015). Mindful Parenting and Adolescent Depressive Symptoms: The Few Associations Are Moderated by Adolescent Gender and Parental Depressive Symptoms. Mindfulness, 6(4), 812-823.
Tan, L. B. (2016). A critical review of adolescent mindfulness-based programmes. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 21(2), 193-207.
Tan, L., & Martin, G. (2015). Taming the adolescent mind: A randomised controlled trial examining clinical efficacy of an adolescent mindfulness‐based group programme. Child and Adolescent Mental Health, 20(1), 49-55.
Van der Oord, S., Bögels, S. M., & Peijnenburg, D. (2012). The effectiveness of mindfulness training for children with ADHD and mindful parenting for their parents. Journal of Child and Family Studies, 21(1), 139-147.
Wolraich, M. L., Wibbelsman, C. J., Brown, T. E., Evans, S. W., Gotlieb, E. M., Knight, J. R., Wilens, T. (2005). Attention-deficit/hyperactivity disorder among adolescents: ش review of the diagnosis, treatment, and clinical implications. Pediatrics, 115(6), 1734-1746.
Young, M. E., Galvan, T., Reidy, B. L., Pescosolido, M. F., Kim, K. L., Seymour, K., & Dickstein, D. P. (2013). Family functioning deficits in bipolar disorder and ADHD in youth. Journal of Affective Disorders, 150(3), 1096-1102.