تحلیل روانسنجی مقیاس ارزیابیهای کودکان خردسال از تعارض بین والدینی
محورهای موضوعی : روانسنجی
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد خانوادهدرمانی
2 - استادیار دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: مقیاس ارزیابیهای کودکان خردسال از تعارض بین والدینی, سیاهه افسردگی بکـنسخة نوجوان, تحلیلعاملی تأییدی, الگوی شناختیـ بافتاری,
چکیده مقاله :
بررسی حاضر با هدف آزمون روان سنجی مقیاس ارزیابی های کودکان خردسال از تعارض بین والدینی (CPIC-Y؛ مکدونالد و گریچ، 2006) در دانش آموزان 9 تا 11 سال انجام شد. 162 دانش آموز (104 پسر و 54 دختر) به مقیاس ارزیابی های کودکان خردسال از تعارض بین والدینی و سیاهه افسردگی بک ـ نسخة نوجوان (BDI-Y؛ بک، بک، جولی و استیر، 2005) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی مقیاس ارزیابی های کودکان خردسال از تعارض بین والدینی از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی آن از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی همگرای این مقیاس، ضریب همبستگی بین ابعاد تعارض بین والدینی با نمره های افسردگی گزارش شد. شاخص های برازش تحلیل عامل تأییدی، سه بْعد ویژگی های تعارض، تهدید و سرزنش خود را تأیید کردند. همچنین، نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان دادند در بین دانش آموزان ایرانی الگوی چندبعدی مقیاس ارزیابی های کودکان خردسال از تعارض بین والدینی، یک الگوی اندازه گیری قابل قبول است. ضرایب همبستگی مثبت و معنادار بین ابعاد سه گانة تعارض بین والدینی با نمره های افسردگی از روایی همگرای این مقیاس به طور تجربی حمایت کرد. همسانی درونی مقیاس های آن نیز خوب بودند. در مجموع،نتایج مطالعة حاضر نشان دادند مقیاس ارزیابی های کودکان خردسال از تعارض بین والدینی برای سنجش ابعاد ویژة تعارض بین والدینی در یک نمونه از کودکان ایرانی مناسب است.
The present study aimed to test psychometric properties of the Young Children's Appraisals of Interparental Conflict Scale (CPIC-Y; McDonald &Grych, 2006) among students between the ages of 9 and 11. One hundred and sixty two elementary school students (104 boys, 54 girls) completed the Young Children's Appraisals of Interparental Conflict Scale and the Beck Depression Inventory for Youth (BDI-Y; Beck, Beck, Jolly & Steer, 2005). The confirmatory factor analysis method and internal consistency were used to investigate the CPIC-Y factorial validity and internal consistency, respectively. The results of confirmatory factor analysis supported three-factor structure of conflict properties, threat, and self-blame. The confirmatory factor analysis indicated that multidimensional structure of CPIC-Y was an acceptable measurement model. The significant positive correlations of all three CPIC-Y scales with depression provided support for the CPIC-Y convergent validity. Internal consistencies of the CPIC-Y scales were good. The findings suggested that CPIC-Y was an appropriate measure for assessing specific dimensions of interparental conflict in a sample of Iranian children.
جلالی، ا.، سروقد، س. و سامانی، س. (1391). نقش واسطهای روانبنههای شناختی در ارتباط با فرایند و محتوای خانواده و شیوههای مقابله با تعارض. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 9(33)، 147-137.
قرهباغی، ف. و وفایی، م. آ. (1387). تعارض زناشویی و نقش مزاج کودک. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 5 (18)، 92-83.
Beck, J. S., Beck, A. T., Jolly, J. B., & Steer, R. A. (2005). Beck Youth Inventories for Children and Adolescents (2nd ed.). San Antonio, TX: PsychCrop.
Bickham, N. L., & Fiese, B. H. (1997). Extension of the Children’s Perception of Interparental Conflict Scale for use with late adolescents. Journal of Family Psychology, 11, 246-250.
Bringhenti, F. (2005). Contribution to the validation of an interparental conflict measure: The Children’s Perception of Interparental Conflict Scale (CPIC). Bollettino di Psicologia Applicata, 247, 35-51.
Browne, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In A. Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing structural equation models (pp. 445-455). Newbury Park, CA: Sage.
Buehler, C., Krishnakumar, A., Anthony, C., Titt-sworth, S., & Stone, G. (1994). Hostile inter-parental conflict and youth maladjustment. Family Relations, 43, 409-416.
Byrne, B. M. (2006). Structural equation modeling with EQS: Basic concepts, applications, and pro-gram-ming. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Chi, L., & Xin, Z. (2003). The revision of Children’s Perception of Marital Conflict Scale. Chinese Mental Health Journal, 17, 554-556.
Doh, H. S., Shin, N., Kim, M. J., Hong, J. S., Choi, M. K., & Kim, S. (2012). Influence of marital conflict on young children's aggressive behavior in South Korea: The mediating role of child mal-treatment. Children and Youth Services Review, 34, 1742-1748.
Godde, M., & Walper, S. (2001). The German short version of the Children’s Perception of Inter-parental Conflict Scale. Diagnostica, 47, 18-26.
Grych, J. H. (1998). Children’s appraisals of inter-parental conflict: Situational and contextual influ-ences. Journal of Family Psychology, 12, 1-17.
Grych, J. H. (2000). The Young Children’s Perception of Interparental Conflict Scales. Unpublished manuscript.
Grych, J. H., & Cardoza-Fernandes, S. (2001). Understanding the impact on interparental conflict on children: The role of social cognitive processes. In J. H. Grych & F. D. Fincham (Eds.), Inter-parental conflict and child development: Theory, research and application (pp. 157-187). New York: Cambridge University Press.
Grych, J. H., & Fincham, F. D. (1990). Marital conflict and children’s adjustment: A cognitive-contextual framework. Psychological Bulletin, 108, 267-290.
Grych, J. H., Fincham, F. D., Jouriles, E. N., & McDonald, R. (2000). Interparental conflict and child adjustment: Testing the mediational role of appraisals in the cognitive-contextual framework. Child Development, 71, 1648-1661.
Grych, J. H., Harold, G. T., & Miles, C. J. (2003). A prospective investigation of appraisals as mediators of the link between interparental conflict and child adjustment. Child Development, 74, 1176-1193.
Grych, J. H., Seid, M., & Fincham, F. D. (1992). Assessing marital conflict from the child’s pers-pective: The Children’s Perception of Interparental Conflict Scale. Child Development, 63, 558-572.
Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criterion for fit indexes in covariance structure analysis: Con-ventional criteria versus new alternatives. Stru-ctural Equation Modeling, 6, 1-55.
Hungerford, A., Wait, S. K., Fritz, A. M., & Clements, C. M. (2012). Exposure to intimate partner violence and children's psychological adjustment, cognitive functioning, and social competence: A review. Agg-ression and Violent Behavior, 17, 373-382.
Iraurgi, I., Mart´ınez-Pampliega, A., Sanz, M., Cosgaya, L., Gal´ındez, E., & Munoz, A. (2008). Escala de Conflicto Interparental desde la Perspectiva de los Hijos (CPIC): Estudio de validaci´on deuna versi´on abreviada de 36 ´items [Children’s Perception of Interparental Conflict Scales (CPIC): Validation study of a short version of 36 items]. Revista Iberoamericana de Dia-gnostico e Avaliacao Psicol´ogica, 25, 9-34.
Jouriles, E. N., Spiller, L. C., Stephens, N., McDonald, R., & Swank, P. (2000). Variability in adjustment of children of battered women: The role of child appraisals of interparent conflict. Cognitive Therapy and Research, 24, 233-249.
Kim, K. L., Jackson, Y., Conrad, S. M., & Hunter, H. L. (2008). Adolescent report of interparental conflict: The role of threat and self-blame appraisal on adaptive outcome. Journal of Children and Family Studies, 17, 735-751.
Kline, R. B. (2005). Principles and practices of Structural Equation Modeling (2nd ed). New York: Guilford.
Lemola, S., Schwarz, B., & Siffert, A. (2012). Interparental conflict and early adolescents' aggre-ssion: Is irregular sleep a vulnerability factor? Journal of Adolescence, 35, 97-105.
Liping, C., & Ziqiang, X. (2003). The revision of Children’s Perception of Marital Conflict Scale. Chinese Mental Health Journal, 17, 554-556.
McDonald, R., & Grych, J. H. (2006). Young children’s appraisals of interparental conflict: Mea-surement and links with adjustment problems. Journal of Family Psychology, 20, 88-99.
Mei, Z., & Zhongjian, M. (2006). The structure of junior high school students’ perception of interpa-rental conflict. Psychological Science, 29, 454-456.
Moura, O., Santos, R. A., Rocha, M., & Matos, P. M. (2010). Children's perception of interparental conflict scale (CPIC): Factor structure and inva-riance across adolescents and emerging adults. International Journal of Testing, 10 (4), 364-382.
Oh, K. J., Lee, S., & Park, S. H. (2011). The effects of marital conflict on Korean children's appraisal of conflict and psychological adjustment. Journal of Children and Family Studies, 20, 444-451.
Quintana, S. M., & Maxwell, S. E. (1999). Impli-cations of recent developments in structural equation modeling for counseling psychology. The Counseling Psychologist, 27, 485-527.
Roustit, C., Campoy, E., Chaix, B., & Chauvin, P. (2010). Exploring mediating factors in the association between parental psychological distress and psychosocial maladjustment in adolescence. European Child and Adolescence Psychiatry, 19, 597-604.
Shin, J. H., Doh, H. S., Hong, J. S., & Kim, J. S.
(2012). Pathways from non-Korean mothers' cultural adaptation, marital conflict, and parenting behavior to bi-ethnic children's school adjustment in South Korea. Children and Youth Services Review, 34, 914-923.
Snyder, J. R. (1998). Marital conflict and child ad-justment: What about gender? Developmental Review, 18, 390-420.
Ulu, I. P., & Fisiloglu, H. (2002). The relationship between Turkish children’s perceptions of marital conflict and their internalizing and externalizing problems. International Journal of Psychology, 37, 369-378.
Ulu, I. P., & Fisiloglu, H. (2004). A validity and reliability study of the Children’s Perceptions of Interparental Conflict Scale. Turk Psikoloji Yazilari, 7, 61-75.
Vairami, M., & Vorria, P. (2007). Interparental conflict and (pre)adolescent’s peer relationships. Hellenic Journal of Psychology, 4, 257-280