تحول حافظه کاذب در کودکان
محورهای موضوعی : روان درمانگریفاطمه احمدی 1 , شعله امیری 2 , یاسمین عابدینی 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه اصفهان
2 - دانشیار دانشگاه اصفهان
3 - استادیار دانشگاه اصفهان
کلید واژه: کودکان, تحول, حافظه کاذب,
چکیده مقاله :
هـدف پژوهش حاضر بررسی روند تحوّلی حافظة کاذب کودکـان 7 تا 12 ساله بود. 117 دانشآموز پایه¬های اول، سوم و پنجم دورة ابتدایی بـا روش نمونـهبرداری تصادفی خوشه¬ای چندمرحله¬ای انتـخاب شدند. شرکتکنندگان با استفاده از فهرستهای اصلی و فهرستهای متناسب با سن برنامة دیـس ـ رودیـگر ـ مک¬درمت (رودیگر و مک درمت، 1995) مورد سنجش قرار گرفتند. دادهها با بهره¬گیری از روش تحلیل واریانس چند متغیری تحلیل شدند. نتایج نشـان دادند کـه با افزایش سن، یادآوری و بازشناسی صحیح و بازشنـاسی کاذب فهرستهای اصلی و یادآوری صحیح، یادآوری و بازشناسی کاذب فهرستهای متـناسب با سن، افزایش مییابند. همچنـین، نتایج حاکـی از آن بودندکه فهرستهای متناسب با سن نسبت به فهرستهای اصـلی برنامة دیس ـ رودیگـر ـ مکدرمت ابزار مناسبتری برای بررسی تحولی حافظه کاذباند.
The aim of this research was to investigate the developmental trend of false memories among primary school students between the ages of 7 and 12. One hundred and seventeen students in the first-, third-, and fifth- grade were selected by multistage cluster sampling. Participants were assessed using the basic and age-appropriate lists of the DRM paradigm (Roediger, & McDermott, 1995). The data were analyzed using multivariate of variance analysis (MANOVA). The results indicated that true recall, true recognition and false recognition of the basic lists, and true recall, false recall, and false recognition of the age-appropriate lists increased as the age increased. Also, the results indicated that the age-appropriate lists of DRM are more suitable than the basic lists for developmental study of false memory.