آموزش مدیریت تعارض کار-خانواده: یک بررسی تجربی در کارمندان زن
محورهای موضوعی : روان درمانگریمرضیه ملکیها 1 , ایران باغبان 2 , مریم السادات فاتحی زاده 3
1 - دانشجوی دکترا دانشگاه اصفهان
2 - استادیار دانشگاه اصفهان
3 - استادیار دانشگاه اصفهان
کلید واژه: مدیریت تعارض, تعارض کارـخانواده, باور به خوداثربخشی, مدیریت نقشهای چندگانه,
چکیده مقاله :
ـک گروه شامل 62 زن متأهل و شاغل در دانشگاه اصفهان انتخاب وبه طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند و به پرسشنامههـای تعارض کارـخانواده (نت مهیر ،1996) و باور به خوداثربخشی (سیمون و هنسی، 2005) پاسخ دادند.گروه آزمایشی به مدت 6 جلسـه (دو ساعته) طی یک ماه تحت آموزش برنامه مدیریت تعارض بین کار و خانواده قرارگرفت. نتایج تحلیل کوواریانس کاهش معنادار تعارض کارـخانواده و افزایش باور بـه خوداثربخشی را درگروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه نشان دادند و تاثیر آموزش را در حل تعارضها برجسته کردند.
Sixty-two married female employees of Isfahan university were randomly assigned to an experimental and a control group. Both groups completed the Work-Family Conflict Questionnaire (Netmaier, 1996) and Belief of Self-Efficacy Questionnaire (Henessy & Saimon, 2005). The experimental group received six sessions of work-family conflict training over one month, each lasting two hours. The control group received none. Covariance analysis results showed a significant reduction in work-family conflict and a rise in belief of self-efficacy in the experimental group, as compared to the control group. Findings emphasized the effectiveness of training in solving conflicts.