ویژگی های روان سنجی پرسشنامۀ پنج عاملی ذهنآگاهی
محورهای موضوعی : روان شناسی تحولیشیما تمناییفر 1 , علی اصغر اصغرنژاد فرید 2 , مصلح میرزایی 3 , مهدی سلیمانی 4
1 - دکترای تخصصی روانشناسی بالینی
دانشگاه علوم پزشکی تهران
2 - دانشگاه علوم پزشکی ایران
3 - کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
4 - استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامۀ پنج عاملی ذهن آگاهی است. در یک پژوهش مقطعی- توصیفی، 486 دانشجوی شاغل به تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاه تهران به روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای پرسشنامۀ پنج عاملی ذهن آگاهی (بائر، اسمیت، هوپکینز، کریتمیر و تونی، 2006) را تکمیل کردند. ساختار پنج عاملی پرسشنامۀ تأیید شد و همۀ شاخصها برازش نسبتاً مطلوبی را نشان دادند. اعتبار بازآزمایی در نمونه 58 نفری (با میانگین سنی 57/23 و انحراف استاندارد 6/4) نیز نشان داد که دامنۀ ضرایب اعتبار بازآزمایی مقیاس های پنج عاملی ذهن آگاهی بین 76/0 تا 86/0 قرار دارد. در مجموع این پژوهش نشان می دهد که پرسشنامۀ پنج عاملی ذهن آگاهی ابزاری معتبر در نمونۀ دانشجویی است.
T he aim of this study was to investigate the psychometric characteristics of Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ). In this cross-sectional study, 486 students of Tehran University selected by multistage cluster sampling completed Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ). The five factors structure of the questionnaire was confirmed and its indices showed good fitness. Furthermore, test-retest reliability in a sample of 58 students (M=23.27, SD=4.6) showed that correlation coefficients of test-retest reliability in Five Facet Mindfulness Questionnaire were between 0.76 and 0.86. In conclusion, the current study suggested that FFMQ is a valid instrument in the students samples and useful in further studies regarding mindfulness.
