ویژگی های روان سنجی پرسشنامۀ پنج عاملی ذهنآگاهی
الموضوعات : روانشناسی تحولیشیما تمناییفر 1 , علی اصغر اصغرنژاد فرید 2 , مصلح میرزایی 3 , مهدی سلیمانی 4
1 - دکترای تخصصی روانشناسی بالینی
دانشگاه علوم پزشکی تهران
2 - دانشگاه علوم پزشکی ایران
3 - کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
4 - استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامۀ پنج عاملی ذهن آگاهی است. در یک پژوهش مقطعی- توصیفی، 486 دانشجوی شاغل به تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاه تهران به روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای پرسشنامۀ پنج عاملی ذهن آگاهی (بائر، اسمیت، هوپکینز، کریتمیر و تونی، 2006) را تکمیل کردند. ساختار پنج عاملی پرسشنامۀ تأیید شد و همۀ شاخصها برازش نسبتاً مطلوبی را نشان دادند. اعتبار بازآزمایی در نمونه 58 نفری (با میانگین سنی 57/23 و انحراف استاندارد 6/4) نیز نشان داد که دامنۀ ضرایب اعتبار بازآزمایی مقیاس های پنج عاملی ذهن آگاهی بین 76/0 تا 86/0 قرار دارد. در مجموع این پژوهش نشان می دهد که پرسشنامۀ پنج عاملی ذهن آگاهی ابزاری معتبر در نمونۀ دانشجویی است.
