اثربخشی درمان گروهی مدیریت تنیدگی بر اضطراب دوران بارداری و پارامترهای فیزیولوژیک نوزادان
محورهای موضوعی : روان درمانگریمهسا کاراموزان 1 , قاسم عسکری زاده 2 , علی دره کردی 3
1 - کارشناس ارشد روان شناسی عمومی
2 - استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
3 - دانشجوی دکتری دانشگاه شهید چمران اهواز
کلید واژه: اضطراب, بارداری, پارامترهای فیزیولوژیک, مدیریت تنیدگی شناختیـرفتاری,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تعیین اثر آموزش مدیریت تنیدگی شناختیـرفتاری بر میزان اضطراب دوره بارداری و پارامترهای فیزیولوژیک نوزادان بود .این مطالعه به روش شبهتجربی و با استفاده از طرح پیشآزمونـپسآزمون با گروه گواه انجام شد. 30 نفر از زنان باردار نخستزا که به مراکز بهداشتی درمانی کرمان مراجعه کرده بودند به روش نمونهبرداری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش وگواه قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 12 جلسه، تحت آموزش مدیریت تنیدگی شناختیـرفتاری قرار گرفت. ابزارهای مورد سنجش، پرسشنامه اضطراب بارداری (RAQ، وندنبرگ، 1990) و پارامترهای فیزیولوژیک نوزادان (وزن، قد، اندازه دور سر و نمره آپگار) بود. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان دادند میانگین نمرههای اضطراب گروه آزمایش در پسآزمون نسبت به پیشآزمون و همچنین نسبت به گروه گواه کاهش معناداری یافت. به عبارت دیگر، آموزش مدیریت تنیدگی شناختیـرفتاری، اضطراب دوره بارداری را به میزان قابل توجهی کاهش داد. همچنین نتایج نشان دادند بین پارامترهای فیزیولوژیک نوزادان دو گروه تفاوت معنادار وجود داشت. بنابراین، میتوان برای بهبود سلامت روانی دوره بارداری از درمانگریهای روانشناختی مانند مدیریت تنیدگی به شیوه شناختی-رفتاری در مراکز بهداشتی درمانی استفاده کرد.
the aim of the present study was to examine the effects of Cognitive-Behavioral Stress Management (CBSM) training on the levels of anxiety during the pregnancy period and on newborns’ physiological parameters. This study was a semi experimental pretest-posttest with a control group. Thirty primiparous pregnant women who referred to the health clinics of Kermanwere selected using convenient sampling. The participants were randomly assigned into either experimental or control group. The data were collected using the Pregnancy Related Anxiety Questionnaire (PRAQ; Vandenberg, 1990) and the newborns’ physiological parameters (weight, height, head circumference and Apgar score). The experimental group received 12 sessions of CBSM training. The results of multivariate analysis of covariance indicated that the anxiety scores of CBSM group significantly decreased in the posttest stage in comparison with the pretest stage and the scores of control group. There was no significant difference in physiological parameters between the two groups. These findings suggested the effectiveness of CBSM training during pregnancy in reducing the levels of anxiety. Therefore, pregnant women can benefit from psychological interventions such as stress management based on cognitive-behavior therapy in the medical and health centers.