اثرات تجربه کاری بر ارزشهای حرفهای در دانشجویان
محورهای موضوعی : روان درمانگری
1 - مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
کلید واژه: دانشجو, ارزشهای حرفهای, تجربه کاری,
چکیده مقاله :
بـر پایه رویآورد ساختاری مبتنی بر تحلیل سطح ارزشهـای حرفهای (الیزور، 1984)، این پژوهش رابطه بین ارزشهای حرفهای و کار در حین تحصیـل دانشگـاهی را بررسی کرد. نمونهای به حجم 400 داتشجو (200 زن، 200 مرد، 200 شاغل و 200 غیرشاغل) از دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگـاه آزاد اسلامی انتخاب شدند و به پرسشنامه ارزشهای حرفهای (الیزور و دیگران، 1991) پاسخ دادند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشـان دادند که سطوح ارزشهای حرفهای در بین دانشجویان شاغل و غیر شاغل معنادار نبودند. زنان در سطوح ارزشهای عاطفی (45/6=F، 011/0 (P<و ابزاری (09/17 =F، 001/0(P< و امکانات (54/11=F، 001/0(P< نمره بالاتری نسبت به مردان به دست آوردند. اثر تعاملی شغل و جنس نیز در هیچ سطحی معنادار نبود.
The present study applied a structural approach based on the facet analysis of work values (Elizur, 1984) to examine the relationship between work values and work during college years. 400 college students (200 women, 200 men, 200 employed and 200 unemployed) were selected from the School of Management and Accounting in Islamic Azad University and responded to the Work Values Questionnaire (Elizur et al., 1991). MANOVA results indicated no significant differences in facets of work values among employed and unemployed students. Women scored higher than men in affective (F=6.45, P≤0.011), instrumental (F=17.09, P=0.001) and contingency (F=11.54, P=0.001) values. The interactive effect of job and gender was not significant on any of the facets.