تحول تفکر فراانتزاعی از دوره نوجوانی تا بزرگسالی
محورهای موضوعی : روان درمانگریسمانه اسعدی 1 , شعله امیری 2 , حسین مولوی 3
1 - استادیار دانشگاه یزد
2 - استادیار دانشگاه اصفهان
3 - استادیار دانشگاه اصفهان
کلید واژه: تحول, نوجوانی, عملیات انتزاعی, تفکر فرا انتزاعی, بزرگسالی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، شناخت روند تحول تفکر فرا انتزاعی از دوره نوجوانی تا بزرگسالی در شهر اصفهان بود. 345 شرکتکننده در چهار گروه سنی 15 تا 18 سال (108 نفر)، 19 تا 29 سال (104 نفر)، 30 تا 45 سال (44 نفر) و 46 سال به بالا (51 نفر) به روش نمونهبرداری خوشهای انتخاب شدند و به سیاهه باورهای پارادایم اجتماعی (SPBI؛ کرامر، کالباف و گلدستون، 1992) پاسخ دادند. یافتههای حاصل از تحلیل واریانس نشان دادند اثر گروه بر نمرههای سیاهه باورهای پارادایم اجتماعی معنادار نیست. مقایسههای زوجی فقط بین گروههای سنی 15 تا 18 سال و 19 تا 29 سال در مرحله تفکر مطلقگرا تفاوت معنادار نشان دادند. به طور کلی در مرحله مطلقگرای سیاهه باورهای پارادایم اجتماعی روند کاهشی و در دو مرحله نسبیگرا و دیالکتیک روندی یکنواخت حاکم بود. نتایج این پژوهش بر پایه نظریههای تحول شناختی در دوره بزرگسالی مورد بحث قرار گرفت.
this study aimed to examine the developmental trend of post-formal thinking from adolescence through adulthood in Isfahan. The sample consisted of 345 participants in four age groups: 15 to 18 year-olds (n=108), 19 to 29 year-olds (n=142), 30 to 45 year-olds (n=44), and over 46 year-olds (n=51). The participants were selected by cluster sampling answered the Social Paradigm Belief Inventory (SPBI; Kramer, Kahlbaugh and Goldstone, 1992). The results of analysis of variance indicated that there were not significant group effects on SPBI scores. The pair-wise comparisons were significant between 15 to 18 year-olds and 19 to 29 year-olds in absolutistic thinking. Overall, the developmental trend of absolutistic thinking decreased as age increased, and age trends of relativistic thinking and dialectic thinking were constant. The results were discussed based on adult cognitive development theories.