اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر رویآورد شناختی-رفتاری در تغییر سبکهای دلبستگی دانشآموزان
محورهای موضوعی : روان درمانگریزهرا موسوی 1 , قدسی احقر 2 , حسن اسدزاده 3
1 - کارشناس ارشد مشاوره
2 - دانشیار پژوهشکده مطالعات
3 - استادیار دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: دانشآموزان, سبکهای دلبستگی, رویآوردشناختی-رفتاری, مشاوره گروهی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناخت اثر بخشی مشاورة گروهی مبتنی بر رویآورد شناختیـرفتاری در تغییر سبکهای دلبستگی دانشآموزان انجام شد. نمونة پژوهش حاضر متشکل از 60 دانشآموز دختر دبیرستانی بود که با استفـاده از روش نمونهبرداری چند مرحلهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان به سؤالات مقیاس تجدیدنظر شدة دلبستـگی (کولینز و رید، 1996) پاسخ دادند. این پژوهش از نوع پیشآزمونـپسآزمون با گروه کنترل و مرحلة پیگیری بود. مشـاورة گروهی مبتنی بر رویآورد شناختیـرفتاری طی 10 جلسة 90 دقیـقهای در گروه آزمایشی اجـرا شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس، آزمون t همبسته و آزمون فریدمن استفـاده شد. نتایج نشان دادند که مشاورة گروهی مبتنی بر رویآورد شناختیـرفتاری در تغییر سبکهای دلبستگی دانشآموزان مؤثر است. نتایج پیگیری 45 روزه نشان داد که این مداخله، پایدار بوده است.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of group counseling based on a cognitive-behavioral approach in modifying students' attachment styles. The sample consisted of 60 high school girls who were selected by multistage sampling. The participants completed the Revised Adult Attachment Scale (RAAS; Collins and Reed, 1996). The research design was pretest-post test control group with following-up phase. The experimental group received 10 sessions of cognitive-behavioral group counseling (90 minutes per session). Data were analyzed using covariance analysis, paired t-test, and Friedman test. The results indicated the effectiveness of group counseling based on cognitive-behavioral approach in modifying attachment styles of students. The follow-up results indicated that the effect of the intervention was effective after 45 days.