فراتحلیل مطالعات اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روانی
محورهای موضوعی : روان درمانگریحیدر علی هومن 1 , کامران گنجی 2 , احمد امیدی فر 3
1 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر
3 - کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی
کلید واژه: دانشجویان, فراتحلیل, سلامت روانی, مهارتهای زندگی, دانشآموزان,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر فراتحلیل مطالعات اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روانی دانشآموزان و دانشجویان ایرانی بود. نمونه مطالعات مورد استفاده شامل 27 مطالعه انجامشده از 1380 تا 1391 در سراسر ایران بود که 3089 نفر شرکت کننده را دربر میگرفت. دادههای حاصل، با روش اندازه اثر تفاوت میانگین استاندارد شده یا d کوهن (1988) برای مدل اثرهای ثابت مورد فراتحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند که میانگین اندازه اثر کلی مطالعات مورد بررسی برای مدل اثرات ثابت 834/1 و برای اثرات تصادفی 117/3 است که هر دو در سطح 001/0P< معنادار بودند. با توجه به اینکه اندازههای اثر ناهمگون بودند، نسبت به جست و جوی متغیرهای تعدیلکننده اقدام شد. نتایج نشان دادند بین اندازه اثر مطالعات مورد بررسی با توجه به طرح پژوهش و جنس شرکتکنندگان، تفاوت معناداری وجود ندارد اما بین اندازه اثر مطالعات مورد بررسی با توجه به سن شرکت کنندگان و تعداد جلسههای آموزش مهارتهای زندگی تفاوت معناداری وجود دارد.
the aim of the present research was to conduct a meta-analysis examining the effectiveness of life skills training on the mental health of school children and university students. Twenty seven Iranian studies from 2001 to 2012 comprising of 3089 participants were used in the meta-analysis. Data was analyzed using standardized mean difference effect size method or Cohen’s d (1988) for fixed effect model. Findings indicated that the mean of mixed-model of effect size for fixed effect model and for random effect model were significant, respectively 1.834 and 3.117(P<0.001). Since the effect sizes were heterogeneous, moderating variables were searched. The results indicated that in terms of research designs and gender there were no significant differences between effect sizes across the studies. However, in terms of age and number of life skills training there were significant differences between effect sizes across the studies.