روابط بین اهداف پیشرفت، جو کلاس، توانایی و سودمندی ادراک شده در نوجوانان
محورهای موضوعی : روان درمانگریسارا ابراهیمی 1 , شهلا پاکدامن 2 , صفورا سپهری 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
2 - استادیار دانشگاه شهید بهشتی
3 - دانشجوی دکترا دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: نوجوانان, اهداف پیشرفت, جو کلاس, توانایی ادراک شده, سودمندی ادراک شده,
چکیده مقاله :
هـدف پژوهش حاضر، پیشبینی اهداف پیشرفت براساس جوّ کلاس با واسطهگری توانایی و سودمندی ادراکشده در نمونـهای متشکل از 300 دانشآمـوز سـال سوم دبیرستان شهر نور در سه رشتة تحصیلی (علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی فیزیک) بود. برای سنجش جـوّ کلاس از پرسشنامة در کلاس مـن (هاردر، کروسون، لای و ایکسیه، 2006) و مقیاس تلاش و تعهد نسبت به مدرسه (هاردر و ریو، 2003) و بـرای سنجش اهداف پیشرفت، توانایـی و سودمندی ادراکشده از پرسشنامة رویآوردهای یادگیری (گرین و میلر، 1996) بهره گرفته شد. دادهها با استفاده از روش بارون و کنی (1986) و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج نشان دادند کـه جوّ کلاس به واسطة رابطه با توانایی و سودمندی ادراکشده، پیشبینـیکنندة اهداف پیشرفت در دانشآموزان دبیرستانی است
The purpose of this study was to predict achievement goals from classroom climate by the mediating of perceived ability and instrumentality in a sample of 300 eleventh-grade students. The students studied in three academic majors (human sciences, natural sciences, mathematics) in Noor city high schools. Classroom climate was assessed using the "In My Class Questionnaire" (IMC; Hardré, Crowson, Ly, & Xie, 2006) and the "School Engagement and Effort Scale" (SEES; Hardré & Reeve, 2003). Achievement goals, and perceived ability and instrumentality were assessed using the "Approaches to Learning Questionnaire” (ATL; Greene & Miller, 1996). The data were analyzed using Baron and Kenny (1986) method, and multiple analysis of regression. The results indicated that classroom climate predicted achievement goals by the mediating of perceived ability and instrumentality in high school students.