رابطه نظریه ذهن با مهارت های اجتماعی با میانجیگری همدلی و تنظیم هیجان در کودکان دبستانی
محورهای موضوعی : روان شناسی تحولیمینا سنگ نورپور 1 , زینب خانجانی 2 , تورج هاشمی نصرت آباد 3
1 - گروه روانشناسی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - دانشگاه تبریز - تبریز - ایران
2 - گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3 - گروه روانشناسی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی - دانشگاه تبریز - تبریز - ایران
کلید واژه: تنظیم هیجان, مهارت اجتماعی, نظریه ذهن, همدلی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه نظریه ذهن با مهارتهای اجتماعی با میانجیگری همدلی و تنظیم هیجان در کودکان دبستانی بود. این مطالعه از نوع توصیفی – همبستگی بود. در این پژوهش از جامعه دانشآموزان دختر ششم ابتدایی شهر تبریز در سال 1401-1400 تعداد 375 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای خوشهای انتخاب شدند. جهت اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون، روتاتوری و هلسل (1983)، آزمون نظریه ذهن استیرنمن (1994)، پرسشنامه همدلی کودک و نوجوان اورگاو، ریف، بروخوف، کرون و گوروغلو (2017) و چکلیست تنظیم هیجانی کودکان و نوجوانان شیلد و کیکتی (1997) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری نشان داد که بین نظریه ذهن با مهارتهای اجتماعی رابطه مستقیم وجود ندارد. اما بین نظریه ذهن با همدلی و با تنظیم هیجان و بین همدلی با مهارتهای اجتماعی و تنظیم هیجان با مهارتهای اجتماعی رابطه مثبت وجود دارد. همچنین همدلی و تنظیم هیجان قادرند به طور معناداری رابطه بین نظریه ذهن با مهارتهای اجتماعی را میانجیگری کنند. مبتنی بر نتایج میتوان بیان داشت که با افزایش سطح نظریه ذهن و بالا بردن همزمان سطح همدلی و تنظیم هیجان میتوان مهارتهای اجتماعی کودکان را بهبود بخشید.
The aim of this study was to determine the relationship between theory of mind and social skills mediated by empathy and emotion regulation in primary school children. This study method was conducted with a correlational method. The population of this study was girls in the sixth grade of primary school in Tabriz in 2022. 375 students selected using random multistage cluster method and completed Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (1983), Steerneman’s Theory of Mind Test (1994), Overgaauw and Rieffe’s Empathy Questionnaire for Children and Adolescents (2017) and Shield and Cicchetti’s emotion regulation questionnaire (1997). Data were analyzed using Structural Equation Modeling. Results showed that there was no significant relationship between theory of mind and social skills. There was a positive relationship between theory of mind and empathy and emotion regulation as well as between empathy and emotion regulation with social skills. Empathy and emotion regulation could significantly mediate the relationship between theory of mind and social skills. Hence, the research indicates that social skills can be improved by improving the level of theory of mind and simultaneously improving empathy and emotion regulation.