تطبیق روایت عشق ایزدان اساطیری و نظریۀ مثلث عشق (بررسی موردی: خدایان هند، یونان و میان رودان)
سحر ذوالقدری
1
(
دانشجوی دکترای زبان و ادبیات و فارسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه هرمزگان
)
زهرا انصاری
2
(
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه هرمزگان.بندرعباس.ایران.
)
فرامرز خجسته
3
(
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه هرمزگان
)
حسین میرزا نیک نام
4
(
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه هرمزگان
)
کلید واژه: مثلث عشق, رابرت استرنبرگ, الهگان, ایزدان, اساطیر هندی و یونانی,
چکیده مقاله :
یکی از مهمترین و پیچیده ترین روابطی که انسانها در طول زندگی خود تجربه می کنند،تجربۀ عشق ورزی است. گستردگی این موضوع یکی از دلایلی است که پژوهندگان رشتههای گوناگون از جمله اسطوره شناسی را بهسوی خود جذب نموده است. در میان خداوندان اساطیری مقولۀ عشق یکی از بارزترین احساسات و رفتارهای قابل پژوهش است. نظریۀ مثلث عشق استرنبرگ از آرایی است که به بررسی این مقوله از دیدگاه روان شناسی پرداخته است. بر اساس این نظریه، عشق دارای سه جنبۀ: صمیمیت، اشتیاق و تعهد است و از ترکیب این سه، هفت گونۀ عشق ورزی پدیدار می شود. نوشتار حاضر به تبیین و تحلیل کنشهای عاشقانۀ خدایان اساطیریِ هند، یونان و میان رودان می پردازد.پس از تطبیق روایات خدایان با انواع هفت گانه عشق، دانسته شد که فراوانیِ عشقِ شیفتگی و بی خردانه در یونان و نیز عشقِ تهی، شراکتی و کامل در هند، به نسبت دو حوزۀ فرهنگی دیگرِ پژوهش بیشتر است. میان رودان نسبت به دو حوزه دیگر عشق مثالهای کمتری دارد. با نگاهی به نظریۀ مثلث عشق در میان خدایان مشاهده گردید که گاه در یک روایت چند الگوی عاشقانه قابل تطبیق است که نشان از ذهن پیچیدۀ انسانهای نخستین در مسائل احساسی و انتزاعی دارد.
چکیده انگلیسی :
One of the most important and complex relationships that human beings experience throughout their lives is loving experience. Love has various forms among different fields of study such as Mythology. Among mythological gods, love is one of the outstanding emotions and behaviors pertained to research. Sternberg’s love triangle theory considers this phenomenon from the psychological point of view. According to this theory, love has three aspects: intimacy, passion, and commitment. Therefore, seven kinds of lovemaking come into existence from the combination of these three aspects. Based on Sternberg’s love triangle theory, this article tries to explain and analyze the romantic behaviors of those mythological gods of India, Greek and Mesopotamian myth. After the comparison of gods’ narration with seven types of love in Sternberg’s theory, The frequency of infatuation love in Greek and empty, in partnership and complex love in India is more than two other cultural domains of this paper. In Mesopotamian cultural domain, love has fewer examples of love in comparison with the other two domains. Based on love triangle theory among gods, a narration, some lovely combinations can be considered and studied. This paper shows the complex mind of early human being about emotion and abstract affairs.