The Effect of Negotiated Syllabus on Autonomy of ESP Students: A Mixed Methods Study
محورهای موضوعی : نشریه زبان و ترجمه
Golnaz Peyvandi
1
,
Maryam Azarnoosh
2
,
Masood Siyyari
3
1 - PhD Candidate of TEFL, English Department, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Assistant Professor of Applied Linguistics, English Department, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran
3 - Assistant Professor of Applied Linguistics, English Department, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
کلید واژه: Autonomy, negotiated syllabus, ESP learner, Mix-methods,
چکیده مقاله :
Autonomy as an essential factor contributing to successful second language learning has been extensively studied in recent decades. Despite the importance of autonomy, the casual effect of the negotiated syllabus on enhancing learner autonomy through empirical studies is understudied. Few studies have attempted to document ESP learners’ experience with the negotiated syllabus. Therefore, this study methodologically contributes to the body of knowledge in autonomy by addressing the gaps mentioned above. This mix-methods research used a quasi-experimental design in the quantitative phase to investigate the effects of the negotiated syllabus on Iranian ESP learners’ (N = 71) autonomy. The experimental treatment was carried out with 32 students in the experimental class over eight weeks. The treatment comprised class-time exposure to a negotiated syllabus co-constructed through negotiation of purposes, contents, methodsو and evaluation. The control group used a pre-designed syllabus. T-test analysis showed a significant increase in the autonomy level of the experimental class in comparison to their counterparts in the control group. Qualitative data collected through semi-structured interview and student journal also confirmed the results. The compelling evidence on the positive effect of negotiated syllabus has different implications for different stakeholders including policymakers and teacher trainers.
استقلال به عنوان عامل مهمی در یادگیری موفق زبان دوم در دهه های اخیر به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. با وجود اهمیت استقلال ، تأثیر برنامه درسی مذاکره ای در تقویت استقلال یادگیرنده از طریق مطالعات تجربی کمترمورد مطالعه قرارگرفته است. تعداد کمی از پژوهش ها به ثبت تجربه یادگیرندگان زبان انگلیسی با اهداف ویژه در برنامه درسی مذاکره ای پرداخته اند. بنابراین ، این مطالعه از نظر روش شناختی با پرداختن به شکافهای ذکر شده ، به بدنه دانش در حوزه استقلال کمک می کند. این تحقیق با روش ترکیبی از یک طرح شبه آزمایشی در مرحله کمی برای بررسی تأثیر برنامه درسی مذاکره شده بر استقلال 71 فراگیر زبان انگلیسی انجام شده است. برنامه تجربی با 32 دانشجو در کلاس آزمایشی طی یک دوره 8 هفته انجام شد. این دوره شامل برگزاری کلاس درسی با برنامه درسی مذاکره از طریق مذاکره اهداف ، محتویات ، روشها و ارزیابی مشترک بود در حالی که گروه کنترل از برنامه درسی از پیش طراحی شده استفاده کردند. تجزیه و تحلیل آزمون تی نشان داد که میزان استقلال کلاس آزمایش نسبت به همتایان خود در کلاس کنترل افزایش معنی داری دارد. داده های کیفی جمع آوری شده از طریق مصاحبه نیمه ساختاری و ژورنال دانشجویی نیز این موضوع را تأیید می کنند.
