بررسی تأثیر ابعاد یکفیت خدمات بر نگرش لذت جویانه و فایده باور و ترجیح نام و نشان تجاری در صنعت رستورا نهای غذای فوری
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارجواد رفعتی 1 , منصوره ولیجانی 2 , رضا آقاموسی 3
1 - دانش آموختۀ کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی)گرایش بازاریابی(، دانشگاه آزاداسلامی واحد قزوین
2 - دانش آموختۀ کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی)گرایش بازاریابی(، دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران جنوب،
3 - استادیار، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
کلید واژه: یکفیت خدمات, نگرش لذت جویانه, نگرش فاید هباور, ترجیح مشتری, صنعت رستوران,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر ابعاد یکفیت خدمات بر نگرش لذت جویانه و فاید هباور و ترجیح نام و نشان تجاری در صنعت رستورا نهای غذای فوری بود. برای گردآوری اطلاعات در حوزۀ موردبررسی پژوهش، از دو روش مطالعات کتابخانه ای و روش میدانی با کمک ابزار فی شبرداری و پرسش نامه برای انداز هگیری متغی رهای پژوهش استفاده شد. جامعۀ آماری این پژوهش، مشتریان رستورا نهای زنجیر های بوف در شهر تهران بودند. برای تعیین پاس خدهندگان به پرسش نامه، از روش نمون هگیری تصادفی خوش های استفاده شد. از مجموع 450 پرسش نامۀ توزی عشده، 390 پاسخ برای تجزیه وتحلیل داده ها قابل استفاده بود. داده های ب هدست آمده با استفاده از تکنی ک مدل یابی معادلات ساختاری 4 تجزی هوتحلیل شد. یافت ههای پژوهش نشان م یدهند که یکفیت محیط فیز کیی و یکفیت محصول نهایی، بر نگرش لذت جویانه به مصرف تأثیر مستقیم دارند. یکفیت تعاملی و یکفیت محصول نهایی نیز تأثیر مستقیمی بر نگرش فاید هباور دارند. از سوی دیگر، ترجیح یک نام و نشان تجاری بر دیگری به هر دو جنبۀ لذت جویانه و فایده باور نگرش وابسته است.
This research’s main objective was the investigation on the effect of service quality dimensions on hedonic and utilitarian attitude and brand preference in fast food restaurant industry. For information gathering about research scope the researchers reviewed using two methods; library and field studies helping the index cards and questionnaires as tools for measuring the research variables. The research population was Boof chain restaurant customer in Tehran. Cluster sampling method was used to determine the respondents. A total of 450 questionnaires were distributed that 390 responses of which were used for data analysis. Data were analyzed using the Structural Equation Modeling (SEM) techniques. The research findings indicate that physical environment and outcome qualities had significant direct effect on hedonic attitude to consumption. Also interactional and outcome qualities had significant direct effect on utilitarian attitudes. On the other hand, preference of one brand compared to others is dependent on both of hedonic and utilitarian attitudes