شناخت و مطالعه رابطه هوش هیجانی و کارآفرینی مدیران صنایع لاستیک و پلاستیک شهر تهران
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارقنبر عباس پور اسفدن 1 , محمد حسن چراغعلی 2 , محمد رحمانی 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
3 - کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
کلید واژه: هوش هیجانی, کارآفرینی, صنعت لاستیک و پلاستیک,
چکیده مقاله :
هوش بهر را نمی توان ضامن موفقیت مدیران کارآفرین به عنوان گردانندگان چرخ اقتصاد دانست،بلکه توانایی درک و کنترل عواطف و هیجانات نیز،نقش به سزایی در این مهم ایفا می کند.مدیران کارآفرین با شناخت و اداره هیجانات خود کشمکش های درونی خود را کاهش می دهند و با درک عواطف دیگران ارتباطات موثرتری ایجاد میکنند و با ارتباط مناسب تر و شناخت کامل تر از محیط اطراف خود ،راحت تر به نوآوری می پردازند.بنابراین در تحقیق پیش رو،با توجه به اهمیت هیجانات به بررسی تاثیر آن بر موفقیت مدیران کارآفرین در صنعت لاستیک و پلاستیک پرداخته و با استفاده از پرسشنامه شرینک،میزان هوش هیجانی و پرسشنامه کارآفرینی،میزان کارآفرینی مدیران سنجیده شده است.این پژوهش بر اساس ماهیت از نوع پژوهشهای توصیفی و روش انجام آن به صورت زمینه یابی (پیمایشی) است.به منظور بررسی همبستگی میان متغیرها از ضریب همبستگی رتبه ای اسپیرمن و برای بررسی تاثیر ابعاد پنج گانه هوش عاطفی بر کارآفرینی از رگرسیون چندگانه گام به گام استفاده شده استو نتایج تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله نرم افزار SPSS نشان از وجود رابطه معنادار میان دو متغیر کارآفرینی و هوش هیجانی داشته است.در واقع یافته های پژوهش تایید می کنند مدیران کارآفرین که از هوش هیجانی بالایی برخوردارند و شناخت کاملی از عواطف و احساسات خود دارند،می توانند تضاد موجود میان عواطفی همچون استقلال طلبی و جلب مشارکت دیگران را درک و با آن برخورد مناسب نمایند و احتمال موفقیت کاری خود را افزایش دهند.
The intelligence is not the main factor to gain achievement for the entrepreneurial managers as basic operators of the economic world. But ability to understand and control of emotions plays very important role on it. Entrepreneurial managers can decrease their personal conflict by recognition and handling of their emotions and also they can make effective relationships by recognition about others emotions and eventually they are more creative managers than other ones, by building better relations and more useful recognition of their environments. So, because of important of emotions, the influence of emotions in success of entrepreneurial managers in Rubber and Plastic Industries has been studied, in this research. The emotional intelligence was measured by Shrink Questionnaire and entrepreneurship was measured by entrepreneurship questionnaire. This research is the cross-sectional research and its research’s method is the survey. To study of correlation of variables has been used Spearman Correlation Coefficient and for influence of five dimensions of the emotional intelligence on entrepreneurship has been used Stepwise Multiple Regression. Results of analysis by SPSS software have showed that there are the significant relationship between the emotional intelligence and the entrepreneur ship. Results also have showed that the entrepreneurial managers with high grade for the emotional intelligence can understand emotional conflicts, like the conflict between independence and encourage others to participate. So this kind of managers can have good deal with these conflicts, hence they can be more successful than other managers.