عوامل سازمانی و تأثیر رضایت شغلی بر عملکرد حسابرسان
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارمحمد محمدی 1 , سمانه طریقی 2 , نگین طایفه آقاخان هشترودی 3
1 - دکترای مدیریت اجرایی کسب و کار(DBA) دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران،
2 - دکترای اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد علوم تحقیقات تهران
3 - . کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه غیرانتفاعی خاتم
کلید واژه: عوامل محیطی, رضایت شغلی, عوامل سازمانی, رفتارهای کاهندۀ کیفیت حسابرسی, ماهیت کار و عوامل فردی,
چکیده مقاله :
عملکرد حسابرسان شاغل در گروههای حسابرسی میتواند کیفیت حسابرسی را نیز تحتتأثیر قرار دهد و باعثِ کاهش اثربخشی در جمعآوری شواهد حسابرسی شود. این رفتارها، کیفیت حسابرسی را تحتتأثیر قرار میدهد و به اعتبار حرفه نیز خدشه وارد میسازد. هدف از پژوهش حاضر، شناخت عوامل مؤثر بر بروز رفتارهای کاهندۀ کیفیت رایج بین حسابرسان اجرایی در سطح ارشد و ارتباط آن با رضایت شغلی آنان است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ پیمایشی و روش گردآوری مباحث نظری آن، کتابخانهای است. دادههای لازم برای تحققبخشیدن به اهداف پژوهش، با استفاده از پرسشنامه، جمعآوری شده و سپس با استفاده از روش رگرسیون چندگانه، تلاش شده است صحتِ فرضیههای پژوهش آزمون شود. نتایج تحقیق نشان میدهد از میان شاخصهای رضایت شغلی، بین سه عامل سازمانی، شامل حقوق و دستمزد، ترفیعات و مشارکت در تصمیمگیری و سه عامل محیطی شامل سبک سرپرستی، گروه کاری و رهبری و مدیریت با رفتارهای کاهندۀ کیفیت حسابرسی، رابطۀ معناداری وجود دارد. ازسوی دیگر، بین ماهیت کار و عوامل فردی با رفتارهای کاهندۀ کیفیت حسابرسی رابطۀ معناداری وجود ندارد.
By the challenge growing in auditing, audit institutions realized the importance of giving their services with the best quality. The performance of auditors working in auditing groups can also affect the quality of the auditing and reduce the effectiveness of the collection of auditing evidence. As auditing managers’ judgment is based on the information and evidences auditors have gathered, their judgment is not different from what the employees have generated. So auditor’s performance influences the quality of auditing. Behaviors reducing quality of auditing made by what auditors have gained within the auditing period makes the documents less effective. These behaviors could have an abominable effect on quality of auditing and also prejudice reliability of this business. The aim of this research is to discover the common behaviors reducing quality of auditing among superior auditors and its relation with their job satisfaction and their commitments to the audit institution. Information needed for this research has been collected by questionnaires. 150 questionnaires have been sent to private audit institutions all over Iran. The accuracy of assumptions of this research have been examined by regression’s statistical analysis. Consequences of this research indicated that behaviors making the quality of auditing less effective have a meaningful relation with auditor’s job satisfaction and also these reducing behaviors have an indirect relevance with organizational commitments.
