شناسایی و رتبهبندی چالشهای بهبود اثربخشی روش تدریس ورزش در مدارس استان کرمانشاه و ارائة الگوی مطلوب
محورهای موضوعی : رفتار سازمانی در ورزشایوب عامری 1 , سید راضیه دستغیب 2 , سمیه نادری 3 , شهاب بهرامی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، مدیریت راهبردی سازمان ها و رویدادهای ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، بروجرد، ایران
2 - دانشآموخته دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، شیراز، ایران
3 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه ، ایران
کلید واژه: ورزش, روش تدریس, راهکار اثربخشی, مدارس کرمانشاه,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و رتبه بندی راهکارهای بهبود اثربخشی روش تدریس ورزش در مدارس استان کرمانشاه وارائه الگوی مطلوب می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی- پیمایشی بود. در بخش اول (کیفی) برای انجام مصاحبه میدانی، جامعه آماری پژوهش، اساتید برجسته حوزه مدیریت ورزشی متخصص در حوزه ورزش مدارس و همچنین معلمان ورزش نخبه کشوری بودند که این افراد، به صورت هدفمند برای مصاحبههای کیفی در موضوع پژوهش انتخاب گردیدند(13 مصاحبه با 13 نفر و تا حد اشباع نظری ادامه یافت). ودر بخش دوم (کمی)بعد از گردآوری اطلاعات حاصل از پژوهش کیفی، اقدام به ساخت پرسشنامه نموده و این پرسشنامه(22 گویه و در قالب سه مقوله راهکار آموزشی، راهکار فردی و راهکار سازمانی) در بین معلمان ورزش استان کرمانشاه توزیع گردید. از شاخص های کشیدگی و چولگی به منظور بررسی توزیع داده ها (طبیعی و یا غیر طبیعی بودن) استفاده و برای بررسی و پاسخ به سؤالات پژوهش و رسم و تدوین مدل اندازه گیری و مدل ساختاری از نرم افزارهای SPSS نسخه 24، Smart PLS نسخه 2.0 و نرم افزار Max QDA نسخه Pro استفاده شد. با توجه به مقادیر T-Value (بیشتر از 58/2)، مشخص گردید که در سطح 99/0 ، هر یک از راهکارهای فردی، آموزشی و سازمانی از راهکارهای بهبود اثربخشی روش تدریس ورزش در مدارس استان کرمانشاه می باشد. همچنین مشخص گردید که به ترتیب راهکارهای آموزشی، فردی و سازمانی از راهکارهای بهبود اثربخشی روش تدریس ورزش در مدارس استان کرمانشاه می باشد.
The purpose of this study was to identify and rank the strategies for improving the effectiveness of Sports teaching methods in Kermanshah schools and providing a desirable pattern. The present research is in terms of purpose is Practical, and In terms of data collection method is Descriptive-survey. In the first part (qualitative) for conducting field interviews, the statistical community of the study was the outstanding professors of the field of sport management specializing in the field of sport schools as well as elite sports teachers who were selected purposefully for qualitative interviews on the subject of research (13 interviews With 13 people and continued to theoretical saturation). In the second part (quantitatively), after collecting the information from the qualitative research, a questionnaire was developed and the questionnaire (22 items in the form of three educational strategies, individual strategy and organizational strategy) was distributed among the sport teachers of Kermanshah province. elongation and skidding indices In order to investigate the distribution of data (natural or abnormal), to investigate and answer research questions, designing a model for measuring and structural modeling of SPSS software version 24, Smart PLS 2.0 and software Max QDA Pro version were used. Given the T-Value values (greater than 2.58), it was found that at the 0.99 level, showed that each of the educational, individual and organizational strategies is one of the strategies for improving the effectiveness of the teaching method in the schools of Kermanshah province. It was also determined that educational, individual and organizational solutions, respectively, are one of the most important strategies for improving the effectiveness of teaching methods in Kermanshah schools.
امیدی قنبری، رضا، درخشان، ناهید. (1396). تحلیل عوامل تاثیرگذار در کیفیت بخشی درس تربیت بدنی مدارس متوسطه از دیدگاه معلمان ورزش. سومین همایش ملی علوم ورزشی و تربیت بدنی ایران
بنار، نوشین، رمضانینژاد، رحیم، همتینژاد، مهرعلی. (1382). بررسی هدف دانشآمزوان از فعالیت در کلاسهای تربیت بدنی مدارس راهنمایی و دبیرستان رشت. نشریه حرکت، 11: 112-107.
پورشکوری شارمی، فاطمه و موحدی، احمدرضا (1390). تأثیر بازیهای کودکانه و مدرن بر رشد دانشآموزان دختر اول ابتدایی". نشریه رشد و یادگیری حرکتی – ورزشی، ش 7 ،ص 164-147.
جوادیپور، . (1385). طراحی و اعتباربخشی الگوی مطلوب برنامه درسی دوره ابتدایی ایران، پژوهش در علوم ورزشی ایران، پژوهشکده تربیت بدنی، 12: 86-71.
جهانیان، رمضان، فخاری، سیدعلی. (1391). عوامل مؤثر در افزایش اثربخشی ساعات درس تربیتبدنی مدارس ابتدایی، فصلنامه علوم ورزش، 4(10): 130-119.
رضوی، محمدحسین، روحانی، زهرا، فیروزآبادی، علیرضا. (1393). تحلیلی بر عوامل مؤثر در ارتقای جایگاه درس تربیت بدنی در مدارس، پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 10(19): 80-69.
رمضانینژاد، رحیم، پناهی، مهریه، میریوسفی، سیدجلیل، نیازی، سیدمحمد. (1391). مقایسه نیازهای جسمانی، مهارتی، شناختی و عاطفی دانشآموزان دختر مدارس ایران در درس تربیت بدنی و ورزش. دوفصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 2(3): 98-79.
زندی، بهمن، فراهانی، ابوالفضل. (1387). مطالعه تطبیقی وضعیت تربیت بدنی آموزش و پرورش در ایران با کشورهای آمریکا و کانادا. نشریه علوم حرکتی و ورزش، 6(12): 109-97.
قورچیان، نادرقلی، مالکی، فائزه سادات. (1395). برنامه درسی در نظام آموزش با تأکید بر روشهای میان رشتهای. ناشر: مشکوه دانش.
کاتوزیان، بهاره، میرزازاده، زهرا سادات، عظیمزاده، مرتضی، کشتیدار، محمد. (1394). بررسی وضعیت درس تربیت بدنی دورة اول ابتدایی با استفاده از ماتریسSWOT، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 3(11): 56-47.
گائینی، عباسعلی و حمایت طلب، رسول. (1382). مقایسه وضعیت آمادگی جسمانی دانشآموزان مقطع ابتدایی مدارس دارای معلم تربیت بدنی با مدارس فاقد معلم تربیت بدنی". نشریه حرکت، ش 15 ،ص 100-89.
مظفری، سید امیر احمد، معینفرد، محمدرضا، پورسلطانی، حسین، مشرف جوادی، بتول، اسماعیلی، محمدرضا. (1388). توصیف وضعیت اجرای درس تربیت بدنی و ورزش در سه پایه اول مدارس ابتدایی کشور از نظر معلمین و مدیران. نشریه علوم حرکتی و ورزش، 7(14): 139-119.
مقرباللهی، زهرا. (1391). روش های نوین تدریس. موج، 4(5): 77-48.
مهدیپور، عبدالرحمن، شفیعنیا، پروانه، پرهام، غلامعلی، خانمحمدی، رحمتالله. (1388). توصیف موانع اجرای روشهای فعال تدریس تربیتبدنی از شناسایی و دیدگاه دبیران مرد و زن مدارس راهنمایی نواحی چهارگانه شهر اهواز. پژوهش در علوم ورزشی، 23: 110-99.
نسترن بروجنی، الهام، نسترن بروجنی، ایمان، هنری ،حبیب. (1395). شناسایی مشکلات موجود درس تربیت بدنی مدارس شهر اصفهان و مقایسه دیدگاه مدیران، کارشناسان و معلمان تربیت بدنی مدارس اصفهان، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 4(14): 94-83.
وزارت آموزش و پرورش (1398). گزارش عملکرد معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورشwww.medu.ir
یعقوبی، یاسمن، قلیپور مقدم، فرخ. (1391). بررسی ویژگیهای تدریس اثربخش از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری- مامایی و پیراپزشکی لنگرود. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 4(2): 40-34.
Cai J, Wang T. Conceptions of effective mathematics teaching within a cultural context: perspectives of teachers from China and the United States. J Math Teacher Educ. 2010; 13:265–287
Chen, J. (2007). Teachers’ conceptions of excellent teaching in middle schools in the north of China. Asia Pacific Education Review, 8(2), 288e297. Doi: 10.1007 / BF03029263
Chen, J. (2016). Exploring middle school students’ and parents’ conceptions of excellent teaching. Asia Pacific Journal of Education, 36(4), 570–582.doi:10.1080/02188791.2015.1005052
Chen, J., Wu, D., Cheng, J., Fu, B., Zhang, L., Lu, A. (2017). Application of MOOC Teaching in Sports Course Teaching Practice. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(12), 8089-8097. https://doi.org/10.12973/ejmste/80770
Chen, S., Xiao, R. (2017). Influence Factors and Strategies of Teacher-Student Interactive Behaviors in Sports Class Teaching. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(10), 7025-7036. https://doi.org/10.12973/ejmste/78717
Corbin, J., Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research 3rd ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications
Darling-Hammond, L. & Youngs, P. (2002).Defining “highly qualified teachers:” what does “scientifically-based research” actually tell us? Educational Researcher, 31(13).
Dilekli, Yalçın, Tezci, Erdoğan. (2016). The relationship among teachers’ classroom practices for teaching thinking skills, teachers’ self-efficacy towards teaching thinking skills and teachers’ teaching styles. Thinking Skills and Creativity, (21), 144-151.
Fauee, O., Jamalis, M., Yusef, A, Zarina, M., and Omar, Dev. (2009). College student's perception on physical education classes during school days, European Journal of Social Sciences, 7(4):69-76
Fullan L (1999). The management of sport (Its foundation and application). Temple University
Glaser, B. G., Strauss, A. L. (2008). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research (3rd Ed.). New Brunswick, NJ: Aldine Transaction.
Hair, J. F., Sarstedt, M., Ringle, C. M., & Mena, J. A. (2011). An assessment of the use of partial least squares structural equation modeling in marketing research. Journal of the Academy of Marketing Science, 40(3), 414–433.
Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of 800 meta-analyses on achievement. London: Routledge
Husain, M. Z., Hasan, A., Wahab, N. B. A., & Jantan, J. (2015). Determining Teaching Effectiveness for Physical Education Teacher. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 172, 733–740.doi:10.1016/j.sbspro.2015.01.426
Jarvis, C. B., MacKenzie, S. B., & Podsakoff, P. M. (2003). A Critical Review of Construct Indicators and Measurement Model Misspecification in Marketing and Consumer Research. Journal of Consumer Research, 30(2), 199–218. Doi: 10.1086/376806
Kaiser G, Vollstedt M. Teachers’ views on effective mathematics teaching: commentaries from a European perspective. ZDM Math Educ. 2007; 39:341–348
Meng L, Muñoz MA, Wu D. Teachers’ perceptions of effective teaching: a theory-based exploratory study of teachers from China. Educ Psychol. 2016; 36:461–480
Niu, J. (2017). The Present Situation and the Development Research of Sports Teaching in China's Colleges and Universities. 2017 International Conference on Advanced Education, Psychology and Sports Science.
Quennerstedt, Mikael. Ohman, Marie. Eriksson, Charli. Physical education in Sweden a national evaluation. School of Health and Medical science, Orebro University, educati online. 2008; 1-17.
Raiola, G., Di Tore, P. A. (2017). MOTOR LEARNING IN SPORTS SCIENCE: DIFFERENT THEORETICAL FRAMEWORKS FOR DIFFERENT TEACHING METHODS. Sport Science 10 (2017) Suppl 1: 50-56.
Selda Yıldırım & Hüseyin Hüsnü Yıldırım (2019): Conceptions of Turkish mathematics teachers about the effectiveness of classroom teaching, International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, DOI: 10.1080/0020739X.2019.1579929
Shang, H. (2018). Research on Innovation Teaching of Physical Education in College. Proceedings of the 2018 2nd International Conference on Management, Education and Social Science (ICMESS 2018). https://dx.doi.org/10.2991/icmess-18.2018.335.
Smith, Mark A, St. Pierre, Peter, (2009). Secondary students' perceptions of enjoyment in physical education: an American and English perspective, Physical Educator, 66(4):81-89.
Song, H. (2019). Application of the Concept of "Constructivism" in the Teaching of Physical Education Theory Taking the Theoretical Course of Leisure Sports Major as an Example. Proceedings of the 3rd International Conference on Culture, Education and Economic Development of Modern Society (ICCESE 2019). https://dx.doi.org/10.2991/iccese-19.2019.211.
Watkins, D. A. & Zhang, Q. (2006). The good teacher: a cross-cultural perspective. In D. McInerney, M. Dowson, & S. van Etten (Eds.), Effective schools (pp. 185-204). Greenwich: Connecticut Information Age Publishing.
Witcher, A. E. Onwuegbuzie, A. J. & Minor, L. C. (2001).Characteristics of effective teachers: perceptions of preservice teachers. Research in the Schools, 8(2), 5-45
_||_