بررسی شاخصهای کالبدی مؤثر در ایجاد حریم به عنوان عامل ارتقاءدهنده رضایتمندی مشتریان در رستوران )مقایسه تطبیقی رستوران لمنز و چوجی(
سیده مریم مجتبوی
1
(
استادیار گروه معماری، موسسه آموزش عالی فردوس، مشهد، ایران
)
سپیده صابرتنها
2
(
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری داخلی، موسسه آموزش عالی فردوس، مشهد، ایران
)
کلید واژه: رضایتمندی, حریم, رستوران, شاخصهای کالبدی, رستوران لمنز, رستوران چوجی,
چکیده مقاله :
با افزایش روزافزون رقابت در صنعت رستورانداری، رضایت مشتریان به عنوان یکی از مهمترین عوامل موفقیت و سودآوری رستورانها مورد تأکیدقرار گرفتهاست. توجه به محیط رستوران و ایجاد حریم برای مشتریان از عوامل اصلی رضایتمندی است و نقش زیادی در جذب مشتری دارد.علیرغم اهمیت مسئلۀ حریم از جنبههای گوناگون، متأسفانه در حوزۀ برنامهریزی و طراحی به اندازۀ کافی مورد توجه قرار نگرفته است. هدف اینپژوهش واکاوی مؤلفههای کالبدی مؤثر در ایجاد حریم در فضای رستوران و بررسی نحوۀ تأثیر هر کدام از مؤلفهها بر رضایتمندی مشتریانمیباشد. لذا پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این است که عوامل مؤثر در ایجاد رضایتمندی در رستوران کدامند؟ چه مؤلفههای کالبدی درطراحی رستوران موجب ایجاد حریم خواهند شد؟ این مؤلفهها در هر کدام از نمونههای موردی )رستوران لمنز و چوجی( چگونه عمل کردهاند؟پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت کاربردی و از حیث روش، کیفی است. در گام اول با بررسی مطالعات کتابخانهای و اسنادی، مدل مفهومی پژوهشاستخراج شده است و در گام دوم از طریق مطالعات میدانی به مقایسۀ تطبیقی شاخصهای مؤثر در ایجاد حریم در نمونههای موردیپرداختهشدهاست. نتایج نشان میدهد، شاخصهای کالبدی مؤثر در ایجاد حریم در محیط رستوران شامل: استفاده از پارتیشن، تفکیک رنگ در کفیا جداره، استفاده از نور موضعی، تغییر ارتفاع سقف، استفاده از پوستۀ نیمشفاف و استفاده از فلاورباکس میباشد. تحلیلها نشان میدهد در نمونۀموردی رستوران لمنز، مهمترین عامل ایجاد حریم تغییر ارتفاع و فرم سقف و در رستوران چوجی مهمترین عامل ایجاد حریم استفاده از پارتیشنهایچوبی نیمهشفاف میباشد.
چکیده انگلیسی :
_||_