طراحی جهان شمول در آموزش معماری
علیرضا مشبکی
1
(
استادیار معماری، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهران، ایران.
)
صدیقه معین مهر
2
(
استادیار معماری و عضو هیئتعلمی، دانشکدۀ هنر و معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
)
کلید واژه: آموزش, طراحی, معماری, جهان شمول,
چکیده مقاله :
مسئولیت اجتماعی معمار، ابزار مهمی برای افزایش میزان دسترسی به سطوح آگاهی در جامعه به شمار می رود. مؤسسات آموزش عالی، مکانهای ایده آلی برای افزایش آگاهی متخصصان و سایر افراد جامعه به شمار می روند. از این رو، نیاز به توسعه ی شیوه های آموزش در دانشکدههای معماری وجود دارد. این مقاله مدلی برای آموزش )طراحی جهان شمول( در دانشکده های معماری را نشان می دهد. آموزش طراحی جهانشمول باید به شکل گیری مؤثر ارزش های معماران آتی کمک کرده و به از بین بردن موانع محیطی کمک کند؛ با این کار محیط هایی فراهممی شوند که از ابتدای فرآیند طراحی با درک جامع و پایدار طراح، به طور فراگیر طراحی می شود. هدف اصلی آن برآورده کردن نیاز به معمارانآگاه و مسئول و افراد آگاه در جامعه است. طراح )در مقیاس اجزاء و مبلمان(، معمار )در مقیاس ساخت بنا( و طراح شهر )در مقیاس شهری( هریک باید طیفی گسترده از کاربران را مدنظر قرار دهند. هدف دیگر این مقاله برانگیختن بحث و مناظره درباره آموزش طراحی جهان شمول درآموزش عالی است. این پژوهش ایده هایی را برای دانشکده ها و دانشگاه ها فراهم می کند تا با آن بتوانند دوره های طراحی جهان شمول راتنظیم کرده و مطالعات را به این شیوه منتشر نمایند. روش تحقیقِ این مقاله روش توصیفی- تحلیلی و متکی بر فن تحلیل محتواست که با رویکردکیفی مورد مطالعه قرارگرفته است. در انتها می توان گفت: از آنجایی که این حوزه همچنان در روند توسعه قرار دارد دانشجویان ناگزیرند به یادگیریخودکار و جستجوی خودکار بپردازند. همچنین، برنامه های یادگیری مادام العمر که توسط سازمان هایی مانند انجمن های تخصصی معماران بومیپیشنهاد خواهد شد برای حفظ شیوه ی طراحی جهان شمول در معماری ضروری است.
چکیده انگلیسی :
The social responsibility of the architect is considered an important tool to increase the level of access to awareness levels in the society. Higher education institutions are ideal places for increasing the awareness of professionals and other members of society. Therefore, there is a need to develop teaching methods in architecture schools. This article presents a model for education (universal design) in architecture schools. Universal design education should help to effectively form the values of future architects and help to remove environmental barriers; With this work, environments are provided that are comprehensively designed from the beginning of the design process with a comprehensive and stable understanding of the designer. Its main purpose is to fulfill the need for knowledgeable and responsible architects and knowledgeable people in the society. The designer (at the scale of components and furniture), the architect (at the scale of building construction) and the city designer (at the urban scale) should consider a wide range of users. Another goal of this article is to stimulate discussion and debate about universal design education in higher education. This research provides ideas for colleges and universities to organize universal design courses and publish studies in this way. The research method of this article is a descriptive-analytical method based on the content analysis technique, which is studied with a qualitative approach. In the end, we can say: since this field is still in the process of development, students are forced to do automatic learning and automatic search. Also, lifelong learning programs that will be offered by organizations such as professional associations of native architects are necessary to maintain a universal design practice in architecture.
_||_