بررسی تأثیر مولفه (تعریف نیاز اطلاعاتی) بر ارتقا سطح سواد اطلاعاتی طراحی معماری
سینا قاضی زاده
1
(
دانشجوی دکترای، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
)
محمدهادی کابلی
2
(
استادیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران
)
سعید صالحی
3
(
استادیار، گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
)
کلید واژه: اعتباریابی, سواد اطلاعاتی, تعریف نیاز اطلاعاتی, دانشجویانمعماری, اکانر-رادکلیف,
چکیده مقاله :
هدف: ناکارآمدی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی معماری که جامعه بزرگی از دانشجویان کشور را تشکیل می دهند، در مواجهه با مسائل طراحی معماری، یکی از نشانه های ناکارآمدی سیستم آموزش کنونی دانشگاه های کشور است. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مولفه تعریف نیاز اطلاعاتی (از 6 مولفه سواد اطلاعاتی اکانر رادکلیف) بر میزان ارتقا سواد اطلاعات طراحی معماری دانشجویان دوره کارشناسی معماری است. مواد و روشها: روش تحقیق مورد نظر در این پژوهش، روش همبستگی است که در آن میزان تأثیر چند معیار بر جامعه هدف به تنهایی و همچنین در ترکیب با دیگر معیارها بررسی می گردد و در بخش کمی رویکرد پیمایشی است. پژوهش حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب به روش نمونه گیری غیراحتمالی ساده انجام شده است. جهت جمع آوری اطلاعات از جامعه نمونه از پرسش نامه تنظیم شده برای این منظور استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجوبان مقطع کارشناسی معماری مابین سال های 1396 تا 1400 این دانشگاه بوده است. تعداد اعضای جامعه نمونه براساس جدول مورگان 341 نفر تعیین شده است. همچنین به منظور تحلیل یافتهها از نرم افزارspss استفاده شده است. بحث و نتیجه گیری: در این پژوهش معیار (تعریف نیاز اطلاعاتی) سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی معماری مورد مطالعه قرار گرفت. در معیار ذکر شده با بررسی اطلاعات استخراج شده از دانشجویان میزان تأثیر آن در سطح سواد آنان مشخص و سپس اولویت بندی شد. باتوجهبه نتایج برازش رگرسیون خطی چندمتغیره تأثیر این مولفه در ارتقا سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان این رشته و مقطع مشخص گردید؛ حال آنکه عامل تعریف نیاز اطلاعاتی هیچ تأثیری در ارتقا کیفیت آموزش ندارد. بنابراین با تکیه بر این روش می توان دانشجویان را در بدو ورود گروه بندی و رویکرد مناسب آموزشی را نسبت به آنان اعمال نمود.
چکیده انگلیسی :
Objective: The ineffectiveness of architecture bachelor's degree graduates, who constitute a large community of students in the country, when faced with architectural design issues, is one of the signs of the ineffectiveness of the current education system of the country's universities. Based on this, the aim of this research is to investigate the effect of the information need definition component (out of the 6 information literacy components of Connor Radcliffe) on the improvement of architectural design information literacy among undergraduate architecture students. Materials and methods: The research method in this study is the correlation method, in which the impact of several criteria on the target population is investigated alone and also in combination with other criteria, and in the quantitative part, it is a survey approach. The present research was carried out in the Islamic Azad University of Tehran West Branch by simple non-probability sampling method. In order to collect information from the sample population, a questionnaire prepared for this purpose was used. The statistical population of this research was the undergraduate architecture students of this university between 2016 and 2016. The number of members of the sample community is determined to be 341 people based on Morgan's table. Also, spss software was used to analyze the findings. Discussion and conclusion: In this research, the criterion (definition of information need) of measuring information literacy of undergraduate architecture students was studied. In the mentioned criterion, by examining the information extracted from the students, the extent of its effect on their literacy level was determined and then prioritized. According to the results of the multivariable linear regression fitting, the effect of this component in improving the level of information literacy of the students of this field and course was determined; However, the factor defining the need for information has no effect on improving the quality of education. Therefore, relying on this method, students can be grouped upon arrival and the appropriate educational approach can be applied to them.
_||_