سواد دیجیتال مدیران و میزان به کارگیری الگوی مدیریت سایبرنتیک در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
محورهای موضوعی : دانش شناسیحمید امان الهی نیک 1 , فاطمه نوشین فرد 2 , سعید امان الهی نیک 3
1 - مدیر روابط عمومی، اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی- دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3 - کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
کلید واژه: سایبرنتیک, سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران, سواد دیحیتال, مدیریت سایبرنتیک,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی نقش سطح سواد دیجیتال مدیران در میزان به کارگیری الگوی مدیریت سایبرنتیک در مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران میباشد. روشپژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام پژوهش پیمایشی- تحلیلی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 97 نفر از مدیران و سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران میباشد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته شده مدیریت سایبرنتیک و پرسشنامه 32 گویه ای سواد دیجیتال استفاده شد. میزان ضرایب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه سواد دیجیتال 819/0 و برای پرسشنامه مدیریت سایبرنتیک 808/0 محاسبه شده است. برای بررسی و آزمون فرضیه ها و بررسی روابط علّی متغیرهای موجود در پژوهش از مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار PLS استفاده شده است. یافته ها: بررسی و آزمون مدل مفهومی پژوهش حاکی از قوت مدل مفهومی در پیشبینی متغییرها دارد. همچنین بین سطح سواد دیجیتال و مؤلفههای آن با میزان به کارگیری الگوی مدیریت سایبرنتیک رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد کهرابطه تنگاتنگ بین سطح سواد دیجیتال و پیاده سازی الگوی مدیریت سایبرنتیک در سازمان ها به عنوان پیش زمینهای جهت ایجاد سازمانی سالم به لحاظ دوام، بقا، سازگاری و کنش در مقابل تغییرات و تهدیدات محیطی و خارجی وجود دارد.
Objective: The aimof thisstudy was to investigatethe role ofdigitalliteracyin thequantitative use ofcyberneticmanagement patternintheNational Library and Archivesof the Islamic Republicof Iran. Methods: This study is practical in terms of objective, andcorrelational survey-descriptive type in terms of methodology. The study population consisted of 97 administrators and officers at the National Library and Archives of the Islamic Republic of Iran. Structural equation modeling using PLS software was employed in order to examine the hypothesis and investigate the causal relations of variables in the study. Results: Reviewandtest ofthe study’s conceptual modelshowedthe strength ofthe modelto predictvariables. In addition, there is a positivesignificant relationship between the level ofdigitalliteracyand its componentswiththe quantitative useofcyberneticmanagement. Conclusion: Survivalanddevelopment oflibrariesina complex, dynamicandevolvingenvironment of todayrequiresnew patterns ofmanagementsuch ascyberneticmanagement pattern. However, human resourcesfamiliar withsuchdigital literacyin an age ofrapid technological changesis importantin application of suchmanagementpattern tocreatemanagerswho are familiar with cyberneticmanagementpattern.
افشاری، م.؛ کوثری پور، م.؛ هنری، حبیب (1393). بررسی کارکردهای سیستم مدیریت CM در تثبیت شاخصههای سلامت سازمانی در سازمانهای ورزشی. مطالعات مدیریت ورزشی، 6(25)، 101-122.
ابراهیمی، س.؛ فرج پهلو، ح. (1389). رویکردی سایبرنتیکی به سیستم داوری مقلات در مجلات علمی. فصلنامه کتاب، (82)، 186-198.
بذرافشانمقدم، م.؛ صباغیان، ز.؛ آراسته، ح.ر.؛ شعبانیورکی، ب. (1386). جایگاه الگوی سایبرنتیک در اداره دانشگاهها مورد: دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات تربیتی و روانشناسی، 8(1)، 5- 32.
بیرن ب. (2003). دانشگاهها چگونه کار میکنند: سازمانهای علمی و رهبری آن از منظر سایبرنتیک. مترجم: حمیدرضا آراسته، تهران: موسسه پژوهشاتی و انتشاراتی آموزش عالی.
حافظنیا، م، ر (1380). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی. چاپ هشتم، تهران: انتشارات سمت.
دادخواه، رضوان (1390). میزان کاربرد و جایگاه الگوی سایبرنتیک در اداره کردن اداره کل تربیت بدنی استان اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
زندی مهران، ی.؛ هاشمی گلپایگان، م.ر. (1385). مطالعه سیستم ژنتیک به عنوان یک سیستم سیبرنتیک. مهندسی پزشکی، 6(67),6-7.
شهپرتوفیق، آ.؛ دلدار، ا.؛ رمضانی، ر.ا...(1393). میزان به کارگیری الگوی مدیریت سایبرنتیک در ادارات کل ورزش و جوانان استانهای منتخب کشور. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 1(9)، 11-22.
غلامزاده، ا. (1377). سایبرنتیک و نقش آن در ایجاد سیستمهای اطلاعاتی: مبانی نظری سیستم مدیریت اطلاعات پایه لجستیک. تهران: دانشگاه امام حسین.
قربانیزاده، وجه ا...؛ اسدپور، ا. (1389). نقش مدیریت کنکاش- سیبرنتیک در فرایند یادگیری سازمانی. فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی، 6(16)، 125- 166.
مصطفی جهانگیر، م. (1393). مفاهیم نوین سواد در جامعه دانایی محور. قابل دسترس در: http://mjahangir.ir
Beer Stafford (2004). What is Cybernetics? Kybernetes, 33(3/4), 853-863.
Billeter -Frey.E.P. (2001). Economics and cybernetics, Kybernetes, 30 (9),1139 – 1140.
Costa, C. A. (2005). The Status And Future of Sport Management: A Delphi Study. Journal Sport Management, 117-142.
Espinosa, A.; Leonard, A (2009). Introduction to this special issue ‘action research in organisational cybernetic. Systemic Practice and Action Research, 22 (4): 219 - 221.
Fang. Z, Wang.Q, Wei.H, (2012).Functional analysis model for selecting leading industry under grey information. Kybernetes, 41 (7),851 – 859.
Gritsenko, V. I… [et al] (2003). Cybernetics and biomedicine: The state of the art and problems of development. Cybernetics and System Analysis, 39 (4), 626 - 632.
Kafai, Yasmin B.; Peppler, Kylie A. (2011).Youth, Technology, and DIY: Developing Participatory Competencies in Creative Media Production. Review of Research in Education, 35, 89-119, available at: http://rre.sagepub.com/content/35/1/89.full
Latin, R. V. (1991). Cybernetics and network management (viable system modeling). Systemic Practice and Action Research, 4 (4), 339 - 360.
Levesque, L. (1996). Factors influencing creativity in top executives. Unpublished Ph. D. dissertation, University of Massachusetts, Amherst, M.
Meyers. R. A (2001), Encyclopedio of Physical Science & Technology, (3rded), New York: Academic Press.
Ojedokun, A. A. (2007). Information literacy for tertiary education students in Africa. Ibadan: Third World Information Services Limited.
Rodrigues Carl A(2007). Cybernetic-Scanning Management, Utilizing peoples and organizations and energies to attain greater efficiency. Kybernetes, 36(1),17-31.
Rose. J. N. (2003). How much cybernetics can you handle?.Kybernetes, 32 (5):728 – 737.
Rowe (2010). The cybernetics of organizing: management and leadership. Kybernetes, 39(7), 1100 – 1111.
Rudall. B. H. (2000).Cybernetics and systems in the 1980s. Kybernetes, 29 (5), 595 – 611
Schwaninger M, (2004). What can cybernetics contribution to the conscious elution of organization and society?. Journal systems Research and Behavioral Science. 21, 515- 527.
Searight, H. R.; Openlander, P. (1988). Interactional psychotherapy from a cybernetic overview clinical implication. Journal of Contemporary, 18 (1), 28 -45.
Tamburrini, G.; Datteri, E. (2005). Machine experiments and theoretical modelling: From cybernetic methodology to neuro- robotics. Minds & Machines, 15 (3 - 4), 335 - 358
Wiener, N. (1948). Cybernetics or control and communication in the animal and the machine. Cambridge Massachusetts: The Technology Press. New York.
Yolles. z. & Ye. M. (2010). Cybernetics of Tao. Kybernetes. 39(4), 527-552.
Zouwen, J. V. & Johannes, S. (2003). Control processes in survey interviews: A cybernetic approach. Paper presented at the Fourth international conference on sociocybernetics; 2003 June 29; Corfu, Greece.
_||_