شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای آموزش سرمایه انسانی مبتنی بر چشمانداز 1404
محورهای موضوعی : مدیریت
سمیه شاه حسینی
1
,
اختر جمالی
2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: آموزش سرمایه انسانی, سند چشم انداز 1404, اقتصاد مقاومتی, صنعت برق.,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای آموزش سرمایه انسانی مبتنی بر اسناد و سیاستهای بالادستی با رویکرد دلفی فازی انجام شد. این پژوهش در حیطه پژوهشهای آمیخته با رویکرد کیفی-کمی در رهیافت استقرایی-قیاسی میباشد که از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر در بخش کیفی شامل اساتید و متخصصان و اعضای شوراهای اجرای فرآیند آموزش بوده که نمونهگیری در این پژوهش به صورت هدفمند و به تعداد 20 نفر انجام شده است. جامعه آماری بخش کمّی مدیران عالی، مدیران میانی شرکت توزیع نیروی برق آذربایجانغربی میباشند که با استفاده از نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس حجم نمونه 36 نفر تعیین شد. در بخش کیفی پژوهش برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد که روایی و پایایی آن با استفاده از ضریب CVR و آزمون کاپای کوهن تأیید شد. در بخش کمّی، از پرسشنامه مقایسه زوجی استفاده شد و پایایی توسط آزمون مجدد و روایی توسط روایی محتوا مورد تأیید قرار گرفت. برای کدگذاری دادهها از نرمافزار MAXQDA2020 بهره گرفته شد که منجر به شناسایی مؤلفههای آموزش سرمایه انسانی گردید. سپس، با بهرهگیری از تکنیک دلفی فازی رتبهبندی مؤلفهها انجام پذیرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که نیازسنجی آموزشی، فرهنگسازی بارویکرد گفتمانسازی، توانمندسازی نیروی کار، بازطراحی نظام آموزشی، استقرار مدیریت دانش و اقتصاد دانش بنیان از جمله مهمترین مؤلفههای آموزش سرمایه انسانی مبتنی بر اسناد و سیاستهای بالادستی است که باید مورد توجه قرار گیرند.
The current research was conducted with the purpose of identifying and prioritizing the components of human capital training based on upstream documents and policies with a fuzzy Delphi approach. This research is in the field of mixed research with qualitative-quantitative approach in inductive-comparative approach, which is practical in terms of purpose and descriptive-survey in terms of nature and method. The statistical population of the current research in the qualitative part includes professors and specialists and members of the councils for the implementation of the education process, and the sampling in this research was done in a targeted manner and in the number of 20 people. The statistical population of the quantitative section is top managers, middle managers of the West Azerbaijan Electricity Distribution Company, which was determined by using non-probability sampling, with a sample size of 36 people. In the qualitative part of the research, a semi-structured interview was used to collect data, and its validity and reliability were confirmed using the CVR coefficient and Cohen's Kappa test. In the quantitative part, a pairwise comparison questionnaire was used and reliability was confirmed by retest and validity by content validity. MAXQDA2020 software was used for data coding, which led to the identification of human capital training components. Then, by using the fuzzy Delphi technique, the ranking of the components was done. The results of the research indicate that educational needs assessment, culturalization of discourse creation, workforce empowerment, educational system redesign, establishment of knowledge management and knowledge-based economy are among the most important components of human capital education based on upstream documents and policies that should be taken into consideration.
