تحلیل عملکرد تقنینی و نظارتی ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی با استفاده از تحلیل پوششی داده های دو مرحله ای
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیاحمد قنبریان بروجنی 1 , کامبیز شاهرودی 2 , علیرضا امیرتیموری 3 , مهرداد گودرزوند چگینی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3 - استاد، گروه ریاضی کاربردی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
4 - استاد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
کلید واژه: مجلس شورای اسلامی, نظارت, کارایی, قانون گذاری, تحلیل پوششی داده های دو مرحله ای,
چکیده مقاله :
با توجه به اهمیت تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های مجلس شورای اسلامی بر زندگی جوامع انسانی، ارزیابی کارایی ادوار مختلف مجلس، شناسایی نقاط قوت و ضعف آن و عوامل موثر جهت بهبود عملکرد دوره های آتی حائز اهمیت است. چرا که اصلاح فرآیند تصمیمگیری منجر به تصمیمهای درست و ارتقا اوضاع سیاسی و اقتصادی آینده کشور خواهد بود. در این راستا هدف تحقیق ارائه یک مدل مبتنی بر تحلیل پوششی دادههای دو مرحلهای جهت ارزیابی عملکرد ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی (دوره های سوم تا دهم) از دو دیدگاه قانونگذاری و نظارت میباشد. در روش پیشنهادی هر یک از دورههای مجلس شورای اسلامی به عنوان یک واحد تصمیم گیرنده دو مرحلهای در نظر گرفته شده که مرحله اول آن بعد قانونگذاری و مرحله دوم بعد نظارت می باشد. نتایج حاکی از آن است که به طور کلی 50% دوره ها کارا و 50% دیگر ناکارا میباشند. دوره های C، D، G و H به طور کلی و در هر دو بعد به عنوان دورههای کارآمد، دوره B در حالت کلی و بعد نظارت و دوره A در بعد قانونگذاری به عنوان ناکارآمدترین دورهها شناسایی شدند. متوسط کارایی بعد قانون گذاری و نظارت نیز نشان میدهد که به طور کلی مجلس شورای اسلامی طی ادوار مختلف از نظر قانون گذاری عملکرد بهتری نسبت به نظارت داشته است. در واقع ضعف عملکرد بعد نظارتی نسبت به بعد قانونگذاری تمامی ادوار منجر به ناکارآمدی بیشتر در میان دوره های ناکارآمد شده است.
Recognizing the significance of decisions and decision-making by the Islamic Parliament and their impact on human societies, it is crucial to evaluate the efficiency of different parliamentary terms, identify strengths and weaknesses, and determine influential factors for enhancing future performance. The reformation of the decision-making process is essential as it will result in sound decisions and elevate the political and economic conditions of the country. Thus, the objective of this research is to propose a two-stage data envelopment analysis (DEA) model to evaluate the performance of various periods of the Islamic Parliament (from the third to the tenth period) in terms of legislation and supervision. In the proposed approach, each term of the Islamic Parliament is considered a two-stage decision-making unit (DMU), with legislation as the first stage and supervision as the second stage. The results suggest that, generally, 50% of the periods are efficient, while the remaining 50% are inefficient. Specifically, Periods C, D, G, and H are identified as efficient periods across both dimensions. However, Period B, in terms of overall performance and the supervision dimension, and Period A, within the legislative dimension, are pinpointed as the most inefficient periods. Additionally, an analysis of the average efficiency scores in legislation and supervision underscores that, overall, the Islamic Parliament has demonstrated superior performance in legislation compared to supervision during various periods. This disparity in performance between the supervisory and legislative aspects has led to higher inefficiencies among the periods characterized as inefficient.
_||_