طراحی و تبیین الگوی یادگیری سازمانی در کارکنان بانکهای دولتی ایران (براساس نظریه داده بنیاد)
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیعلیرضا نجف پور 1 , رضا نجف بیگی 2 , کرم اله دانش فرد 3
1 - گروه مدیریت دولتی ،دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - استاد،گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی،واحد علوم وتحقیقات تهران،ایران
3 - گروه مدیریت دولتی واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: یادگیری سازمانی, سازمان یادگیرنده, بانکهای دولتی, نظریهی داده بنیاد,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی یادگیری سازمانی در کارکنان بانکهای دولتی ایران(ملی، سپه، مسکن و کشاورزی) صورت پذیرفته است.پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری نظریه داده بنیاد انجام شده است . جامعه آماری شامل مدیران بانکهای دولتی کشور، نخبگان حوزهی یادگیری سازمانی بانکهای دولتی و افرادی که از ساختار این بانکها اطلاع داشتند، میباشد که از روش نمونهگیری انتخابی هدفمند، 15نفرازآن ها انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه های نیمه ساختار یافته استفاده شد و تحلیل مصاحبه ها نیز با استفاده از سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کد گذاری انتخابی صورت گرفت که براساس نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه ها، الگوی یادگیری سازمانی در بانکهای دولتی در پنج مقولهی شرایط علّی، زمینه ها، مداخلهگرها، راهبردها و پیامدها، ارائه گردید.
The purpose of this study is to define and design organizational learning model among the Iranian state banks employees. The research is carried out in the framework of qualitative approach by using grounded theory method. The Statistical Society of managers and staff of state banks, informants and elites of organizational learning of state banks such as university professors, researchers and those who have information from the structure of these banks which 15 people of them were selected by purposive sampling method. Semi-structured interviews were used to collect data; simultaneous analysis of interviews was performed using three stages of open, axial and selective coding. According to results, the organizational learning in the Iranian state banks was modeled in 5 category include: casual conditions(Individual skills, Mental models, Financial resources) , context(Cultural context, Political and economic context) intermediaries (Organizational rules, Common vision) , strategies(Performance management, Intellectual capital management, Create learning opportunities, Team learning, Systematic thinking) and results (Develop staff capabilities, Environmental adaption, Organizational success, Social learning).
