رابطه شایسته سالاری، فشار شغلی، کنترل شغلی و حمایت سازمانی ادراک شده با عملکرد کارکنان
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانی
عبدالجواد خلیلی
1
,
سید روح الله حسینی محبوب
2
1 - مربی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد، گروه مدیریت، لامرد، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد، گروه مدیریت، لامرد،ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
عملکرد کارکنان موضوعی است که ارتباط تنگاتنگی با دستیابی سازمان به اهداف تعیین شده خود دارد، به گونه ای که عملکرد کارکنان معادل عملکرد سازمان در نظر گرفته می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه شایسته سالاری، فشار شغلی، کنترل شغلی و حمایت سازمانی ادراک شده با عملکرد کارکنان می باشد که از نظر هدف، کاربردی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان شعب بانک صادرات استان بوشهر بوده که با استفاده از فرمول کوکران نمونه ای به تعداد 242 نفر با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته است. روش گردآوری اطلاعات میدانی و ابزار گردآوری پرسشنامه های موهر و همکاران(2006)، لی و بابکو(1998)، چیانگ و هسیه(2012)، حسینی و همکاران(1392) و مقیمی(1390) بوده است. روایی پرسشنامه ها از طریق روایی محتوا و بررسی اساتید مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه ها به وسیله آلفای کرونباخ، تمامی متغیرهای تحقیق بالای 0/7 بدست آمده است. و در نهایت داده ها اندازه گیری و با استفاده از معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در سطح معناداری 0/05 بین فشار شغلی و عملکرد کارکنان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. اما رابطه کنترل شغلی، حمایت سازمانی ادراک شده و شایسته سالاری بر عملکرد کارکنان مثبت و معنادار بوده است.
Employee performance is an issue that is closely related to the organization's achievement of its set goals, so that employee performance is considered equivalent to the organization's performance. The aim of this study was to investigate the relationship between meritocracy, job pressure, job control and perceived organizational support with employee performance, which in terms of purpose, was practical and correlational. The statistical population of this study was all employees of Saderat Bank branches in Bushehr province. Using Cochran's formula, a sample of 242 people was selected and examined by random sampling method. The method of collecting field information and tools was to collect the questionnaires of Moher et al. (2006), Lee and Babco (1998), Chiang and Hesiyeh (2012), Hosseini et al. (1392) and Moghimi (1390). The validity of the questionnaires was confirmed by the validity of the content and the review of the professors, and the reliability of the questionnaires was obtained by Cronbach's alpha, all research variables above 0.7. Finally, the data were measured and analyzed using structural equations. The results showed that at a significance level of 0.05 there is a negative and significant relationship between job pressure and employee performance. But the relationship between job control, perceived organizational support, and meritocracy has been positive and significant on employee performance
