شناسایی و اولویتبندی عوامل آموزشی مؤثر بر رفتار حرفهای کارکنان (مورد مطالعه: فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران)
محورهای موضوعی : فصلنامه منابع انسانی تحول آفریناکبر اعتباریان خوراسگانی 1 , علی رئیسی نافچی 2 , نرگس سعیدیان خوراسگانی 3
1 - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده حکمرانی اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)،اصفهان، ایران.
2 - دانشجوی دکتری ، رشته مدیریت رفتار سازمانی، گروه مدیریت,دانشکده حکمرانی اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد اصفهان (خوراسگان) ،اصفهان
3 - عضو هیئت علمی،گروه مدیریت آموزشی،دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی ،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد اصفهان (خوراسگان)،اصفهان،ایران.
کلید واژه: آموزش, رفتار, رفتار حرفهای, کارکنان فراجا,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: رفتار حرفهای کارکنان در سازمان باعث ارتقاء عملکرد سازمانی میشود. یکی از راههای ایجاد رفتار حرفهای در کارکنان، ارائه آموزشهای مؤثر در راستای اهداف سازمانی است. هدف این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی عوامل آموزشی موثر بر رفتار حرفهای کارکنان فراجا (فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) می باشد. روش بررسی: این مطالعه کیفی، از نوع کاربردی می باشد. برای جمعآوری دادهها، از نظرات دو نمونه آماری خبرگان به تعداد 15 نفر استفاده شد. خبرگان به صورت هدفمند انتخاب و مصاحبه با آنان تاحد اشباع نظری ادامه یافت. مصاحبههای انجام شده با روش تحلیل مضمون، تحلیل و عوامل موثر بر رفتار حرفهای کارکنان فراجا شناسایی شدند. برای اولویتبندی این عوامل از تکنیک دیمتل فازی استفاده شد. در این مرحله، 9 نفر از خبرگان در حوزه دانشگاهی و سازمانی، اولویت بندی را انجام دادند. یافتهها: یافته ها نشان داد عوامل آموزشی موثر بر رفتار حرفهای کارکنان فراجا، نیازمند کسب مهارتهای عملیاتی با 29 مؤلفه، مهارتهای رفتاری با 9 مؤلفه و مهارتهای تخصصی- حرفهای با 29 مؤلفه بود. بررسی نظرات خبرگان نشان داد بعد مهارتهای عملیاتی، بیشترین قدرت تأثیرگذاری را بر مهارتهای رفتاری و مهارتهای تخصصی- حرفهای کارکنان داشته است. نتیجهگیری: از آنجایی که آموزش مهارتهای عملیاتی بر رفتار حرفهای کارکنان از اهمیت بالایی برخوردار است، برنامه های آموزشی در این حیطه باید بیشتر در حوزه فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار بگیرد.
Background and purpose: Professional behavior of employees in the organization improves organizational performance. One of the ways to create professional behavior in employees is to provide effective training in line with organizational goals. The purpose of this research is to identify and prioritize educational factors that affect the professional behavior of employees of FARAJA (Law Enforcement Command of the Islamic Republic of Iran).Research method: This qualitative study is of applied type. To collect data, the opinions of two statistical samples of 15 experts were used. Experts were selected purposefully and interviews with them continued until theoretical saturation. Interviews conducted with thematic analysis method, analysis and factors affecting the professional behavior of Faraja employees were identified. Fuzzy Dimetal technique was used to prioritize these factors. At this stage, 9 experts in the academic and organizational fields did the prioritization.Findings: The findings showed that the educational factors affecting the professional behavior of Faraja employees required the acquisition of operational skills with 29 components, behavioral skills with 9 components and specialized-professional skills with 29 components. Examining experts' opinions showed that operational skills had the greatest influence on behavioral skills and professional-professional skills of employees.Conclusion: Since the training of operational skills is of great importance on the professional behavior of employees, training programs in this area should be given more attention in the field of law enforcement of the Islamic Republic of Iran.
_||_