بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر قابلیت نوآوری با نقش میانجی مدیریت دانش در شرکت های زیر مجموعه گهر روش سیرجان
محورهای موضوعی : فصلنامه منابع انسانی تحول آفرینحمید محمودیان 1 , سید محمد رضا حسینی پور 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران
2 - استادیار گروه اقتصاد، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, مدیریت دانش, قابلیت نوآوری,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: هدف این پژوهش، بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر قابلیت نوآوری با نقش میانجی مدیریت دانش در شرکت های زیر مجموعه گهر روش سیرجان می باشد.روش بررسی: روش این پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل کارکنان شرکت های زیر مجموعه گهر روش سیرجان به تعداد 2121 در سال 1401 بود که با توجه به جدول کرجسی و مورگان نمونه ای به حجم 322 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب باحجم نمونه انتخاب شد. ابزار اندازه گیری شامل سه پرسشنامه فرهنگ سازمانی، قابلیت نوآوری، و مدیریت دانش بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی(فراوانی، میانگین، میانه، مد، چولگی، کشیدگی) و آمار استنباطی (معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Lisrel8.8) استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد فرهنگ سازمانی بر قابلیت نوآوری با نقش میانجی مدیریت دانش تاثیر معناداری دارد. فرهنگ سازمانی بر قابلیت نوآوری و مدیریت دانش و همچنین مدیریت دانش بر قابلیت نوآوری تاثیر معناداری دارد.نتیجه گیری: رابطه بین فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش و قابلیت نوآوری می تواند بینش مفیدی را برای مدیران در زمینه توسعه فرهنگی قوی، ترویج شیوه های مدیریت کارآمد دانش و در نهایت ارتقای قابلیت نوآوری کل سازمان فراهم کند.
The purpose of this research is to investigate the impact of organizational culture on innovation capability with the mediating role of knowledge management in the companies under the Gohar Rosh Sirjan Group.Research method: The method of this research was descriptive and correlational. The statistical population consisted of 2121 employees of the companies under the Gohr Rosh Sirjan Group in 1401, and according to the table of Karjesi and Morgan, a sample of 322 people was selected as a stratified random sampling proportional to the sample size. The measurement tool included three questionnaires of organizational culture, innovation capability, and knowledge management. Descriptive statistics (prevalence, mean, median, mode, skewness, kurtosis) and inferential statistics (structural equations using Lisrel 8.8 software) were used for data analysis.Findings: The results showed that organizational culture has a significant effect on innovation capability with the mediating role of knowledge management. Organizational culture has a significant effect on the ability to innovate and manage knowledge, as well as knowledge management on the ability to innovate.Conclusion: The relationship between organizational culture, knowledge management, and innovation capability can provide useful insight for managers in the field of strong cultural development, promotion of efficient knowledge management practices, and ultimately improvement of the innovation capability of the entire organization.
_||_