طراحی الگوی شایستگی های محوری متخصصان نظام سلامت: یک مرور سیستماتیک
محورهای موضوعی : فصلنامه منابع انسانی تحول آفرینمحمدرضا عبداللهی 1 , محمود نکوئی مقدم 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران
2 - مرکز تحقبقات مدیریت ارائه خدمات سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
کلید واژه: شایستگی, شایستگی های محوری, نظام سلامت,
چکیده مقاله :
چکیده زمینه و هدف: یکی از جنبه های قابل تامل در نظام سلامت، تمرکز بر شایستگی های محوری متخصصان این حوزه است که اجازه می دهد تا با سرمایه گذاری بر نقاط قوت خود تمایزی قابل توجه نسبت به رقباء ایجاد کنند. هدف این پژوهش، طراحی الگوی شایستگی های محوری متخصصان نظام سلامت می باشد. روش بررسی: پژوهش حاضر به روش فراترکیب در چند مرحله در حوزه نظام سلامت انجام شد. بعد از شناسایی مفاهیم و کدهای مولفه های شایستگی های محوری و ارزیابی روایی و پایایی آن، مدل مفهومی اولیه پژوهش طراحی شد. از 53 مطالعه بازیابی شده، 7 مطالعه مرتبط با هدف مطالعه برای انجام فراترکیب وارد شدند. در سطح تحلیل و ارائه الگو، از روش فراترکیب سندلوسکی و بارسو (2006) استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد مدل پژوهش شامل 9 مولفه شامل مشارکت و کار تیمی، ارتقای کیفیت سلامت، توسعه فردی، استفاده از فن آوری اطلاعات سلامت، مهارت تفکر سیستمی، انجام حرفه ای مسئولیت ها، تحقیق و تمرین مبتنی بر شواهد، حرفه ای گرایی، رعایت رویه های اخلاقی و قانونی بود. عوامل شناسایی شده مورد تایید خبرگان قرار گرفت. نتیجه گیری: برای تمرکز بر شایستگی های محوری در نظام سلامت ، لازم است که مولفه های شایستگی های محوری متخصصان مورد توجه قرار گرفته و در تمام بخش های نظام سلامت کشور نهادینه شود.
Abstract Background and objective: One of the aspects to consider in the health system is to focus on the core competencies of specialists in this field, which allows them to create significant differentiation from competitors by investing in their strengths. The purpose of this research is to design the model of core competencies of health system specialists in a hybrid method. Research method: The present research was conducted using a meta-combination method in several stages in the health system. After identifying the concepts and codes of core competence components and evaluating its validity and reliability, the initial conceptual model of the research was designed. From the 53 retrieved studies, 7 studies related to the purpose of the study were included for meta-combining. At the level of analysis and presentation of the model, Sandelovski and Barso (2006) meta combination method was used. Findings: The findings showed that the research model includes 9 components including participation and teamwork, health quality promotion, personal development, use of health information technology, system thinking skills, professional performance of responsibilities, evidence-based research and practice, profession E-ism was the observance of moral and legal procedures. The identified factors were approved by experts. Conclusion: In order to focus on the core competencies in the health system, it is necessary to pay attention to the components of the core competencies of specialists and to institutionalize them in all parts of the health system in country.
_||_