Impact of Market Orientation and Innovation on Entrepreneurship and Value Creation for Customers in Food Industry’ SMEs
محورهای موضوعی : Family and social enterpriseطوبی انصاری 1 , حامد دهقانان 2
1 - کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (بازاریابی)، دانشگاه البرز، قزوین، ایران
2 - استادیار دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
کلید واژه: entrepreneurship, Innovation, Market Orientation, Customer value,
چکیده مقاله :
The present research carried out to study the relationship of market orientation and innovation and their effect on entrepreneurship and value creation for customers. To do so, as the sample was unlimited, 241 active companies in agriculture and food industry were selected as the samples by random sampling method. Via standard questionnaire, we gathered data on managers and senior experts' opinions about marketing and sales in each of the enterprises and analyzed data using the construct equations and with the help of SPSS and LISERL software. The results showed that market orientation affected entrepreneurship; value creation for customers, and innovation in entrepreneurship and value creation on customer have significantly affected. Also, the adjustability effect of innovation was confirmed on relationships between market orientation and entrepreneurship, and between market orientation and value creation for customers. According to the findings, it was illustrated that entrepreneurship did not have a significant effect on value creation for customers and also the innovation factor could not adjust the relationship between entrepreneurship and value creation for customers.
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بازارگرایی و نوآوری و تاثیر آنها بر کارآفرینی و ایجاد ارزش برای مشتری میپردازد.بدین منظوربا توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، تعداد 241 شرکت فعال در زمینه تولید محصولات کشاورزی و صنایع غذایی، با استفاده از روش تصادفی به عنوان نمونه انتخاب گردید. با استفاده از پرسشنامه استاندارد، نظر مدیران و کارشناسان ارشد حوزه بازاریابی و فروش هر بنگاه بررسی و از طریق معادلات ساختاری به کمک نرمافزارهای اس پی اس اس و لیزرل تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از پردازش داده ها نشان داد که بازارگرایی بر کارآفرینی و ایجاد ارزش برای مشتری و همچنین نوآوری بر کارآفرینی و ایجاد ارزش برای مشتری تاثیر معناداری دارد، همچنین تعدیلکنندگی نوآوری بر روابط بین بازارگرایی و کارآفرینی و بازارگرایی و خلق ارزش برای مشتری تأیید شد. طبق یافتههای این پژوهش مشخص شد که کارآفرینی تاثیر معناداری بر ایجاد ارزش ندارد و همچنین عامل نوآوری نیز نمیتواند رابطه بین کارآفرینی و ایجاد ارزش برای مشتری را تعدیل کند.