تاثیر بازارگرایی و نوآوری بر کارآفرینی و ایجاد ارزش برای مشتری در بنگاههای کوچک و متوسط صنایع غذایی
Subject Areas :
Family and social enterprise
طوبی انصاری
1
,
حامد دهقانان
2
1 - کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (بازاریابی)، دانشگاه البرز، قزوین، ایران
2 - استادیار دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
Received: 2015-03-09
Accepted : 2015-11-22
Published : 2016-09-01
Keywords:
نوآوری,
مشتری,
کارآفرینی,
بازارگرایی,
ایجاد ارزش,
Abstract :
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بازارگرایی و نوآوری و تاثیر آنها بر کارآفرینی و ایجاد ارزش برای مشتری میپردازد.بدین منظوربا توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، تعداد 241 شرکت فعال در زمینه تولید محصولات کشاورزی و صنایع غذایی، با استفاده از روش تصادفی به عنوان نمونه انتخاب گردید. با استفاده از پرسشنامه استاندارد، نظر مدیران و کارشناسان ارشد حوزه بازاریابی و فروش هر بنگاه بررسی و از طریق معادلات ساختاری به کمک نرمافزارهای اس پی اس اس و لیزرل تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از پردازش داده ها نشان داد که بازارگرایی بر کارآفرینی و ایجاد ارزش برای مشتری و همچنین نوآوری بر کارآفرینی و ایجاد ارزش برای مشتری تاثیر معناداری دارد، همچنین تعدیلکنندگی نوآوری بر روابط بین بازارگرایی و کارآفرینی و بازارگرایی و خلق ارزش برای مشتری تأیید شد. طبق یافتههای این پژوهش مشخص شد که کارآفرینی تاثیر معناداری بر ایجاد ارزش ندارد و همچنین عامل نوآوری نیز نمیتواند رابطه بین کارآفرینی و ایجاد ارزش برای مشتری را تعدیل کند.
References:
Hisrich, R. D., & Peters, M. P. (2002). Entrepreneurship. 5th edition. Sydney: McGraw-Hill/Irwin.
Matsuno, K., Mentzer, J. T., & Ozsomer, A. (2002). The effect of entrepreneurial proclivity and market orientation on business performance. Journal of Marketing, 66(3), 18−32.
Mavondo, F., Chimhanzi, J., & Stewart, J. (2005). Learning orientation and market orientation: Relationship with innovation, human resource practices and performance. European Journal of Marketing, 39(11-12), 1235−1263.
Moller, K. (2006). Role of competences in creating costumer value: a value creation logic approach. Industrial Marketing Management, 35(8),913-924.
MoosaviMovahedi, A. A., & KiyaniBakhtiyari, A. (2009). What are Innovation, research and education? Review and propose comprehensive definition. Rahyaft, 42, 4-9.
Narver, J. CandSlater, S. F. (1990). The effects of a market orientation on business profitability. Journal of Marketing, 54, 20-35.
Nasution, H. N., & Mavondo, F. T. (2008). Organizational capabilities: Antecedents and implications for customer value. European Journal of Marketing, 42(3-4), 477−501.
Nasution, H., Mavondo, F., & Jekanyka, M. (2011). Entrepreneurship; its relationship with market orientation and learning orientation and as antecedents to innovation and costumer value. Journal of Industrial Marketing Management, 40(3), 336-345.
Nayebzadeh, S., & Mansoori, E. (2011). Introduce existing models in value form customer perspective. National Conference on the Iranian Leadership and Management Challenges. Isfahan Islamic Azad University, July 15th , 2010.
Ngo, L. V., & O'Cass, A. (2009). Creating value offerings via operant resource-based capabilities. Industrial Marketing Management, 38(1), 45–58.
Song, M., & Xie, J. (2000). Does innovativeness moderate the relationship between cross-functional integration and product performance? Journal of International Marketing, 8(4), 61−89.