business opportunities for rural areas in Ilam province
همایون مرادنژادی
1
(
2- دانشیارگروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشکاه ایلام، ایران
)
مرجان واحدی
2
(
استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ایلام، ایران
)
کلید واژه: Employment, Rural economy, Rural area, Rural Businesses, business opportunities,
چکیده مقاله :
The rural areas of Ilam province are facing many problems in the field of employment and production, and the development of entrepreneurial activities in these areas is very necessary. Opportunity identification has a very fundamental role in entrepreneurial activities.The study was carried out to home business opportunities for rural areas in Ilam province. The research used a combined qualitative and quantitative methodology. The methodology was qualitative in the first phase using semi-structured interviews and focus group discussions. The second phase was run by a descriptive-survey methodology. Participants were purposefully selected from village administrators, experts of the Coordination Office of Economic Affairs Governor, experts of the Jahad-e Agriculture organization, experts of the Cultural Heritage, Handicrafts and Tourism Organization, and experts of the Industry, Mining and Trade Organization. Data were collected from 72 participants in nine sessions as focus group discussion attended by 6-11 people. They were qualitatively analyzed by Strauss and Corbin’s constant comparison method in three coding phases. They were quantitatively analyzed with SPSS Software Package. In the end, the home businesses in priority in each Township were introduced for agricultural sector, processing industries, and handicraft industries.
چکیده انگلیسی :
این پژوهش با هدف شناسایی فرصتهای کسب و کارهای خانگی برای مناطق روستایی استان ایلام به انجام رسیده است. روش شناسی پژوهش، جزو روشهای ترکیبی کیفی و کمی است. روش پژوهش در مرحله اول، کیفی و با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختارمند و بحث گروهی متمرکز و مرحله دوم، کمی و به روش توصیفی–پیمایشی انجام شده است. در این پژوهش شرکت کنندگان به صورت هدفمند از میان دهیاران، کارشناسان دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی، کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی و کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت انتخاب شدند. گردآوری داده ها با مشارکت تعداد 72 نفر در قالب 9 جلسه شش تا 11 نفره به صورت متمرکز و به روش FGD ( Focus Group Discussion) به انجام رسید. تحلیل داده ها در روش کیفی از راهبرد مقایسه مداوم و همزمان Corbin و Strauss و در سه مرحله کدگذاری و در مرحله کمی از نرم افزار spss استفاده شد. در پایان، کسب و کارهای خانگی دارای اولویت در زیربخش های کشاورزی، صنایع تبدیلی و صنایع دستی برای هر کدام از شهرستان های استان ایلام، معرفی شد.