پیشایندهای مولفه اعتماد و همیاری از ابعاد سرمایه ی اجتماعی برابعاد پیشرفت تحصیلی دانشجویان سال سوم و چهارم رشته روانشناسی دانشگاه علوم تحقیقات
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیفرشته السادات فخرزاده ضیابری 1
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی
موسسه غیرانتفاعی علامه جعفری
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, اعتماد, پیشرفت تحصیلی, همیاری,
چکیده مقاله :
. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات ابتدا دانشجویان مشخص میشوند .سپس اهداف تحقیق برای هر یک از آزمودنی ها توضیح داده شده و پرسش نامه ها ی پژوهش دراختیار آنها قرار گرفته و از آنها خواسته شد که به دقت سؤالات را مطالعه نموده و پاسخ های موردنظر را متناسب با ویژگی های خود انتخاب کنند و سؤالی را تا حد امکان بی جواب نگذارند و نهایتا داده های جمع آوری شده مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند . لازم به ذکر است که آزمودن ی ها، ابزار تحقیق را به صورت گروهی به مدت تقریبی 20 دقیقه در محل کلاس تکمیل می کنند.اطلاعات به دست آمده از طریق پرسشنامه های ذکر شده در دو سطح توصیفی (میانگین،انحراف معیار و دامنه) و استنباطی (رگرسیون ساده، رگرسیون چندگانه، تحلیل عاملی، ضریب تفکیکی) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. و داده ها از طریق نرم افزار spss مورد آنالیز قرار میگیرند. روش آماری که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت در سطح آمار توصیفی از فراوانی، درصد فراوانی و نمودار و در سطح آمار استنباطی از روش آماری F ( تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون) می باشد .نتایج نشان داد که بین مولفه اعتماد از ابعاد سرمایه ی اجتماعی با سایر ابعاد پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه ای معنادار وجود دارد و بین مولفه مشارکت از ابعاد سرمایه اجتماعی با سایر ابعاد پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه ای معنا داروجوددارد.
This article examines the antecedents of the component of trust and cooperation from the dimensions of social capital to the dimensions of academic achievement. Data are collected in the field. In this research, to collect information, students are first identified. Then, the objectives of the research are explained to each of the subjects and the research questionnaires are given to them and they are asked to carefully read the questions and the desired answers. To suit their characteristics and not leave a question unanswered as much as possible, and finally the collected data were statistically analyzed. It should be noted that the subjects complete the research tool as a group for approximately 20 minutes in the classroom. Inferential (simple regression, multiple regression, factor analysis, discriminant coefficient) were statistically analyzed. And the data is analyzed through SPSS software. The statistical method used in this study is descriptive of frequency, frequency percentage and graphs at the level of statistics and statistical method F (analysis of variance and regression analysis) at the level of inferential statistics. The results showed that between the trust component of capital dimensions. There is a significant relationship between social aspects and other dimensions of students 'academic achievement and there is a significant relationship between the component of participation from the dimensions of social capital and other dimensions of students' academic achievement.
_||_