بررسی رابطه هویت قومی و هویت ملی در بین دانش آموزان مقطع متوسطه نظری شهرستان گنبدکاووس
محورهای موضوعی : علوم اجتماعی
1 - استادیار جامعه شناسی مسائل اجتماعی. گروه علوم اجتماعی. دانشگاه پیام نور. ایران. تهران
2 - کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه پیام نور مشهد
کلید واژه: هویت ملی, هویت, هویت قومی, دانشآموزان مقطع متوسطه گنبد کاووس,
چکیده مقاله :
هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه هویت ملی و هویت قومی و بررسی وضعیت این دو متغیر بر اساس برخی متغیرها در بین دانش آموزان مقطع متوسطه نظری گنبدکاووس، با استفاده از رویکرد کمی و روش پیمایشی میباشد. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 364 نفر و با روش طبقه ای نسبی و خوشه ای انتخاب شده اند. چارچوب نظری این تحقیق بر پایه سه دسته نظریه پردازی هویت یعنی سطح خرد، میانه و کلان تنظیم شده است. سوال اصلی آنست که هویت ملی و قومی دانش آموزان گنبدی چه ارتباطی با همدیگر داشته و بر اساس برخی متغیرهای مستقل و جمعیت شناختی، هویت ملی و قومی آنان در چه وضعیتی قرار دارد؟ نتایج به دست آمده نشان می دهد پاسخگویان به مولفه های هویت ملی و قومی گرایش بالاتر از متوسط دارند و هویت ملی و قومی دانش آموزان بطور همزمان در وضعیت مطلوبی قرار داشته و رابطه متعارضی با همدیگر ندارند. بعلاوه رابطه مذکور در میان تمام گروههای قومی مورد بررسی نیز مثبت و مستقیم است. همچنین همبستگی متغیر احساس محرومیت نسبی با هویت ملی، معکوس و با هویت قومی مثبت و مستقیم است. ضرایب تحلیل مسیر نیز تایید کننده روابط فوق می باشد.
The aim of this study was to investigate the relationship between national identity and ethnic identity as well as check the status of these two variables, according to some variable among high school students in Gonbad-e Qavous by using a quantitative approach and survey method. The sample size based on a sample of 364 people that were selected by using stratified and cluster method. The theoretical framework of theorizing identity, based on three categories of micro, middle and macro setting. The main question is that national identity and ethnic students have any realation with each other or not, and according to some independent variables, demographic, ethnic and national identity to show in what condition they are? The results show respondents components of national identity and ethnic attitudes are above average. And national and ethnic identity of students simultaneously is in an appropriate condition and relationship conflicting with each other. In addition, the relationships among all ethnic groups have a positive and direct relation. The correlation relative deprivation and national identity, ethnic identity reversed with positive and direct. Coefficients and path analysis is also confirmed these relationships.
_||_