پیش بینی وسواس فکری- عملی دانشجویان بر اساس کمال گرایی والدین و تکانش گری
محورهای موضوعی : علوم اجتماعیمهنوش رحیمی 1 , شیما زمانیها 2
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، تهران، ایران
کلید واژه: کمال گرایی, والدین, تکانش گری, وسواس فکری- عملی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف پیشبینی نشانههای اختلال وسواس فکری- عملی دانشجویان بر اساس کمالگرایی والدین و تکانشگری انجام گرفت. جهت انجام پژوهش از روش توصیفی- همبستگی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد روهن در نیمسال تحصیلی اول 95-1394 بود که به صورت نمونهبرداری تصادفی چندمرحلهای 150 نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل سیاهه کمالگرایی هیل و همکاران، پرسشنامه تکانشگری بارات و پرسشنامه وسواس فکری عملی پادوآی ساناویو بود. تحلیل دادها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندمتغیری صورت گرفت. کمال گرایی والدین و تکانشگری با وسواس فکری- عملی در سطح 5 درصد رابطه ی معنادار دارند و مثبت بودن این ضرایب در واقع نشان دهنده این است که با افزایش این عوامل، میزان وسواس فکری- عملی افزایش مییابد. براساس یافته های پژوهش می توان گفت ویژگیهای شخصیتی والدین مانند کمالگرایی بر شکلگیری و استمرار اختلال وسواس فکری- عملی تأثیر دارد. همچنین ناتوانه در کنترل تکانه بر بروز وسواس فکری- عملی اثرگذار است.
This study aimed to predict the symptoms of obsessive-compulsive disorder in students based on parents perfectionism and impulsivity. Descriptive-correlational method was used for doing research. The statistical population of the study consisted of students of Islamic Azad University, Rohn Branch, in the first semester of the first academic year of 2011-2012. They were selected by random sampling of a multi-stage sampling of 150 people. The research tools included Hilal perfectionism log et al., Barat impulsivity questionnaire and Practical obsessive-compulsive disorder (PADOI SANAVIO) questionnaire. Data analysis was performed using multivariable regression analysis. Parental perfectionism and impulsivity with obsessive-compulsive disorder are significant at 5% level, and the positivity of these coefficients actually indicates that increasing these factors increases the level of obsessive-compulsive disorder. Based on the findings of the research, it can be said that the personality characteristics of parents such as perfectionism affect the formation and continuation of obsessive-compulsive disorder. Also, the inability to control the impulse has an effect on obsessive-compulsive disorder.
_||_